مجارستان: اتحادیه اروپا با کمبود سوخت مواجه خواهد شد
مجارستان: اتحادیه اروپا با کمبود سوخت مواجه خواهد شد
وزارت انرژی مجارستان هشدار داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل محدودیت جدید برای قیمت نفت روسیه که از ۵ فوریه اجرایی می شود، ناگزیر از کمبود سوخت و قیمت های سرسام آور انرژی آسیب خواهند دید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از راشاتودی، وزارت انرژی مجارستان روز شنبه هشدار داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل محدودیت جدید برای قیمت نفت روسیه که از 5 فوریه اجرایی می شود، ناگزیر از کمبود سوخت و قیمت های سرسام آور انرژی آسیب خواهند دید.

این وزارتخانه همچنین تأکید کرد که مجارستان نیز در درازمدت تحت تأثیر مجازات‌های جدید ضد روسی قرار خواهد گرفت.

روز جمعه، مقامات بروکسل اعلام کردند که اتحادیه اروپا قیمت فرآورده های نفتی پالایش شده وارداتی از روسیه را 100 دلار در هر بشکه برای گازوئیل و 45 دلار در هر بشکه برای نفت کوره تعیین می کند.

این اقدام که توسط ایالات متحده، استرالیا و سایر کشورهای گروه 7 حمایت می‌شود، دو ماه پس از اعمال سقف قیمت اولیه 60 دلاری برای نفت خام روسیه که از طریق دریا وارد این منطقه می‌شود، صورت می‌گیرد.

این اقدامات برای تعیین سقف قیمت بخشی از تحریم هایی است که با هدف محدود کردن درآمدهای مسکو در بحبوحه درگیری نظامی در اوکراین انجام می شود.

این ممنوعیت که هنوز اجرا نشده است نگرانی های عمده‌ای را در مورد اختلالات عرضه جهانی ایجاد کرده است. گازوئیل در حال حاضر بین 110 تا 120 دلار در هر بشکه معامله می شود، در حالی که قیمت نفت خام حدود 80 دلار در نوسان است.

در ماه دسامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در واکنش به سقف قیمتی صادرات نفت روسیه، فرمانی را در مورد اقدامات تلافی جویانه امضا کرد.

این فرمان عرضه نفت و فرآورده های نفتی از روسیه به کشورهایی که در قراردادهای خود این سقف قیمت را اعمال می‌کنند، ممنوع می کند.

این دستورالعمل روسیه از 1 فوریه 2023 لازم الاجرا شد و تا 1 ژوئیه 2023 معتبر است. همچنین در صورتی که قراردادها به طور مستقیم یا غیرمستقیم سقف را ذکر کنند، مشمول ممنوعیت تحویل می شوند. تاریخ اجرایی شدن ممنوعیت عرضه فرآورده های نفتی متعاقباً توسط دولت روسیه تعیین می شود.

منبع: تسنیم