تشخیص عیوب خطوط انتقال برق با نرم‌افزار بومی دانش‌بنیان‌ها
تشخیص عیوب خطوط انتقال برق با نرم‌افزار بومی دانش‌بنیان‌ها
برای تشخیص عیوب خطوط انتقال تاکنون از پهپادها استفاده می‌شد، اما با توجه به این‌که پهپادها به دلیل وجود میدان‌های مغناطیسی دچار سقوط می‌شوند، اخیرا محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، نرم‌افزاری کاربردی را برای شناسایی عیوب خطوط انتقال تهیه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»زهرا السادات عطاری، نماینده یک شرکت دانش‌بنیان سطح یک، تولید نرم‌افزارهای حوزه انرژی را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و اظهار کرد: در این راستا نرم‌افزاری را پیاده‌سازی کردیم که قادر است بیش از ۸۰ نوع عیوب خطوط انتقال برق را تشخیص دهد.

وی روش شناسایی عیوب در خطوط انتقال برق در این نرم‌افزار را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی دانست و یادآور شد: این نرم‌افزار بعد از عیب‌یابی، گزارش عیوب‌ موجود در نیروگاه‌های برق را به صورت کامل در اختیار اپراتورها قرار خواهد داد.

عطاری تاکید کرد: تا پیش از این، عیوب خطوط انتقال برق با بازدید صعودی توسط پهپادهای صنعتی به صورت تک به تک در دکل‌های برق انجام می‌شد که این روش هزینه‌بر و زمان‌بر است.

این محقق با بیان این که روش شناسایی در پهپادها از طریق GPS انجام می‌شود که این روش ایراداتی به همراه دارد، ادامه داد: علاوه بر آن از آنجایی که میدان مغناطیسی در اطراف دکل‌ها وجود دارد، استفاده از پهپادهای صنعتی در اطراف دکل‌ها موجب سقوط آنها و یا ایجاد اختلال در سیستم GPS آنها می‌شود.

وی اضافه کرد: اما با نرم‌افزاری که در این شرکت پیاده‌سازی شده است، می‌توان بر اساس پردازش تصویر و حذف اختلالات احتمالی، عیوب خطوط انتقال برق را گزارش‌گیری کرد.

عطاری یادآور شد: این نرم‌افزار در زمان کوتاهی دکل‌های برق را پایش و نقطه خطا را نیز با دقت مشخص می‌کند.

محقق این طرح با تاکید بر این که این طرح در آزمایشگاه دانشگاه شهید باهنر به نتیجه رسیده است، گفت: در حال حاضر شرکت‌های برق منطقه و شرکت توانیر از این نرم‌افزار بهره می‌برند.