افزایش ۸ درصدی تزریق گاز به خطوط سراسری از پالایشگاه ایلام
افزایش ۸ درصدی تزریق گاز به خطوط سراسری از پالایشگاه ایلام
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه در ۹ ماه امسال، یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون مترمکعب گاز از سوی این پالایشگاه به شبکه سراسری تزریق شده است، گفت: این مقدار گاز تزریقی نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ تولید و فروش، ۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از شرکت ملی گاز ایران، روح‌الله نوریان در این باره توضیح داد: تولید و فروش محصولات پنج‌گانه این شرکت نیز در این بازه زمانی، به‌ترتیب ۹ و ۱۶ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در این مدت، گاز اتان تولیدشده نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد، افزود: این در حالی است که در طول ۹ ماهه امسال، فروش آن نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۱۸ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام همچنین از افزایش ۲۳ درصدی تولید گاز مایع خام در این مدت خبر داد و تصریح کرد: این مقدار افزایش در تولید، سبب افزایش ۲۳ درصدی در فروش گاز مایع خام نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

نوریان ادامه داد: آمار ارائه‌شده درخصوص تولید گوگرد در ۹ ماهه امسال و مقدار فروش این محصول جانبی در بورس نشان می‌دهد با توجه به ذخیره‌سازی سال گذشته، فروش این ماده در بورس، نسبت به مدت مشابه پارسال، افزایشی ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

وی به عملکرد این واحد صنعتی در دریافت گاز غنی ورودی اشاره و اظهار کرد: در این مدت گاز غنی ورودی به این پالایشگاه یک میلیارد و ۵۹۶ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به تعهد پالایشگاه در این مدت، ۹ درصد بیش از مصوب خوراک دریافت کرده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به رشد ۱۹۶ درصدی بودجه سرمایه‌ای برای انجام پروژه‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ گفت: بر این اساس، این پالایشگاه با توجه به برنامه‌ریزی‌های مدون و هدفمند، اجرای بیش از ۱۰۰ پروژه در حوزه‌های مختلف به‌منظور رفع چالش‌های عملیاتی و اجرای طرح‌های اصلاحی، توسعه‌ای، هوشمندسازی و پروژه‌های مرتبط با حوزه اچ‌اس‌ئی و پدافند و… را در دستور کار قرار داده است که برخی از این پروژه‌ها تاکنون به سرانجام رسیده و بخشی دیگر در دهه فجر و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

نوریان تصریح کرد: در حوزه رفع مشکلات عملیاتی به‌منظور بهبود عملکرد بویلرها، پروژه ارتقای سیستم کنترل و تجهیزات مسیر سوخت و هوای بویلرهای فشار پایین (LP)  پالایشگاه، با بهره‌گیری از توان شرکت‌های داخلی در حال انجام است، ضمن آنکه با امضای قرارداد، اقدام‌های لازم برای پروژه و به‌روزآوری سیستم کنترل کمپرسورهای تقویت فشار گاز خروجی آغاز شده است.

وی ادامه داد: شرکت پالایش گاز ایلام همچنین در حوزه مدیریت انرژی همسو با حفظ و صیانت از محیط زیست، آغاز دو پروژه بسیار مهم و کلیدی با عنوان نصب سیستم بازیافت حرارت دودکش‌های توربین‌های گازی (HRSG) با انجام مناقصه و پروژه بازیابی گازهای ارسالی به مشعل از طریق برگزاری مزایده را در بهمن‌ماه امسال در دستور کار دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تأکید کرد: انتظار می‌رود با پایان یافتن این پروژه‌ها و دستیابی به نتایج مورد انتظار، گامی مهم برای حفظ پایداری تولید، افزایش کیفیت محصولات، توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای مسائل اچ‌اس‌ئی و پدافندی در پالایشگاه گاز ایلام و توانمندسازی شرکت‌های داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شود.