بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۳ میلیارد دلار طرح نفتی
بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۳ میلیارد دلار طرح نفتی
وزیر نفت از بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی نزدیک به ۳ میلیارد دلار طرح نفتی خبر داد و گفت: اجرای طرح ارتقای کیفیت فرآورده‌های سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس افزون‌بر جلوگیری از خروج ارز، ایران را در تولید این محصول کلیدی خودکفا می‌کند.

به گزارش«نبض انرژی»جواد اوجی امروز  در آیین بهره‌برداری از کارخانه تولید و ذخیره‌سازی قیر نفت‌جی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های مختلف در حوزه نفت و گاز اظهار کرد: امروز بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌هایی  در بخش بالادست و پایین‌دست نفت به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارخانه تولید و ذخیره‌سازی قیر به همت همکارانمان در صندوق بازنشستگی صنعت نفت ساخته شده است، افزود: در این طرح ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

وزیر نفت به اهمیت تأمین قیر برای اجرای طرح‌های عمرانی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: قیر تولیدی در این کارخانه در هرمزگان و استان‌های همجوار استفاده می‌شود و بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد نیز صادر خواهد شد.

اوجی همچنین در آیین آغاز عملیات اجرایی ارتقای کیفیت فرآورده‌های سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس با بیان اینکه کک‌اسفنجی از محصولات وارداتی به کشور است که در صنایع آلومینیوم استفاده می‌شود، گفت: با آغاز عملیات اجرایی این طرح با ۲.۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری افزون‌بر اینکه در زنجیره نفت‌کوره ورود کرده‌ایم، دومین پالایشگاه کشور خواهد بود که دیگر تولید نفت‌کوره را نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه از روزانه ۳۵۰ هزار بشکه تولید پالایشگاه نفت بندرعباس، نزدیک ۱۲۰ هزار تا ۱۳۰ هزار بشکه نفت‌کوره تولید می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این طرح با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و استفاده از توانمندی پیمانکاران و تولیدکنندگان و سازندگان داخلی، ۸ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

وزیر نفت با قدردانی از نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و استاندار استان در حمایت از پروژه‌های صنعت نفت و گاز در این استان بیان کرد: امیدواریم این طرح در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد که افزون‌بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، در یکی از اقلام کلیدی واردات، خودکفا شویم.

امروز (شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه) در سفر یک‌روزه جواد اوجی، وزیر نفت به استان هرمزگان همزمان با ایام مبارک دهه فجر، کارخانه تولید و ذخیره‌سازی قیر نفت‌جی به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی ارتقای کیفیت فرآورده‌های سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس آغاز شد.