بازگشت کارکنان توتال به عراق
بازگشت کارکنان توتال به عراق
کارکنان خارجی توتال انرژیز پس از اختلافی که این شرکت فرانسوی با بغداد بر سر پروژه‌های انرژی ۲۷ میلیارد دلاری پیدا کرده بود و باعث ترک این کشور از سوی آنها شده بود، به عراق برگشتند.

به گزارش«نبض انرژی»مصطفی جبار سند، نماینده پارلمان عراق در پستی در توییتر نوشت: بازگشت کارکنان توتال نشان می دهد که خروج آنها تنها یک تاکتیک مذاکره بوده است. وی ۳۰ ژانویه نوشت: توتال انرژیز از کارکنان خارجی خود خواسته بود عراق را برای سنگ اندازی در مذاکره پیرامون پروژه انرژی، ترک کنند.

توتال و عراق وقت بیشتری صرف می کنند تا روی نکات مهم قرارداد انرژی کار کنند که در سال ۲۰۲۱، بین دو طرف برای ساخت چهار پروژه نفت، گاز و تجدیدپذیر با سرمایه گذاری اولیه ۱۰ میلیارد دلار در جنوب عراق به مدت ۲۵ سال، امضا شد.

این قرارداد شامل ساخت شبکه جمع آوری گاز برای تامین خوراک نیروگاه‌های برق از طریق توسعه میدان رتاوی، ساخت تاسیسات عظیم تصفیه آب دریا برای تقویت تولید میادین دیگر با استفاده از تزریق آب و نیروگاه خورشیدی بزرگ در منطقه بصره بوده است. اما از آن زمان، پیشرفت چندانی حاصل نشده است. منابع آگاه سال گذشته به رویترز اظهار کرده بودند: به دلیل اختلاف بر سر مفاد قرارداد، بیم آن می رود که این پروژه لغو شود.

منابع آگاه اوایل سال ۲۰۲۲ به رویترز گفته بودند این قرارداد در پی اختلاف میان سیاستمداران عراقی بر سر مفاد آن، با شکستهای متعددی مواجه شده است.

منابع آگاه هفته گذشته تائید کردند توتال انرژیز همزمان با تلاش برای حل اختلافاتی که با بغداد دارد، از کارکنان خارجی خود خواسته بود این کشور را ترک کنند و از کارکنان محلی خواسته بود از خانه کار کنند.

بر اساس گزارش رویترز، دو منبع آگاه در وزارت نفت عراق اظهار کردند: کارکنان خارجی توتال به این کشور برگشته اند و همه چیز به وضع عادی بازگشته است.

رویترز یک هفته پیش به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده بود شرکت “قطر انرژی”، به دنبال خرید سهم حدود ۳۰ درصدی در پروژه توتال انرژیز در عراق است.

منبع: ایسنا