ایران در رتبه پانزدهم تولید برق جهان قرار دارد/ ​خودکفایی 95 درصدی در تولید تجهیزات صنعت برق کشور
ایران در رتبه پانزدهم تولید برق جهان قرار دارد/ ​خودکفایی 95 درصدی در تولید تجهیزات صنعت برق کشور
صنعت برق نقش محوری درخوداتکایی کشور به منظور دستیابی به توسعه پایدار دارد و در همین راستا شاهد انجام اقدامات و به دنبال آن رشد صعودی این صنعت از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا اکنون هستیم، به طوری‌که ایران را امروز در رتبه پانزدهم تولید برق جهان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» با درنظر گرفتن اینکه صنعت برق نقش انکارناپذیری در توسعه دیگر صنایع داشته و به عنوان یکی از صنایع زیربنایی، تاثیر قابل توجهی بر سایر بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی دارد، بر این اساس با پیروزی انقلاب اسلامی ایران اقدامات جهادی و بنیادین برای رشد و ارتقای صنعت برق کشور رقم خورد تا جایی که امروز ایران در رتبه پانزدهم تولید برق در بین کشورهای مختلف قرار دارد.
بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده وزارت نیرو، ظرفیت منصوبه تولید برق در کشور در سال 1357 برابر با 7024 مگاوات بوده که با رشد 13 برابری طی چهار دهه، امروز به 89 هزار و 872 مگاوات رسیده است.

خودکفایی 95 درصدی در تولید تجهیزات صنعت برق کشور
همچنین در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، میزان تولید انرژی برق در کشور برابر با 17 هزار و 386 مگاوات در ساعت بوده، این در حالی است که امروز در این باره نیز شاهد رشد 21 برابری تولید انرژی برق هستیم و این رقم امروز به بیش از 359 هزار مگاوات رسیده است.
در حوزه قابلیت ساخت داخلی تجهیزات تولید برق نیز، کشور امروز به بیش از 95 درصد خودکفایی دست یافته است. درحال حاضر 31 پروژه طراحی و ساخت قطعات با تکنولوژی بالا در حال اجراست.

از دیگر توفیقات صنعت برق طی چهار دهه از سیر انقلاب اسلامی ایران، می‌توان به رشد 20 برابری ظرفیت منصوبه پست‌ها در حوزه شبکه انتقال و توزیع برق کشور اشاره کرد. ظرفیت منصوبه پست‌ها در ابتدای انقلاب اسلامی ایران 26 هزار و 800 مگاولت آمپر بود، این در حالی است که این عدد امروز به 536 هزار مگاولت آمپر افزایش یافته است. همچنین طول خطوط شبکه انتقال و توزیع برق کشور در ابتدای انقلاب 81 هزار و 500 کیلومتر مدار بود، اما امروز با رشد 12 برابری به 975 هزار کیلومتر مدار رسیده است.
در حوزه ساخت داخلی تجهیزات خطوط شبکه انتقال و توزیع برق در چهار دهه گذشته فقط یک درصد توانایی وجود داشت، این در حالی است که ظرفیت داخلی‌سازی قطعات در این باره امروز 100 درصد تکمیل شده است. همه این دستاوردها در کنار کاهش تلفات شبکه توزیع برق از 17.3 به 9.6 درصد، موجب شده تا ایران، امروز در میان 14 کشور اول دنیا در زمینه ظرفیت شبکه برق قرار گیرد.