نگاه بازار نفت به اجلاس اوپک پلاس| بازی سازان جدید بازار طلای سیاه
نگاه بازار نفت به اجلاس اوپک پلاس| بازی سازان جدید بازار طلای سیاه
امید به اقتصاد آمریکا، قیمت نفت خام این کشور را افزایش داد اما بی‌ثباتی بازار نفت قیمت نفت برنت را در بازارهای جهانی کاهش داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از رویترز، با بروز نشانه‌هایی از کند شدن افزایش نرخ تورم در آمریکا که نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی در این کشور را کاهش داد، قیمت نفت خام آمریکا در معاملات امروز افزایش یافت.

از طرفی بی ثباتی بازار نفت و ادامه سیاست نفتی اوپک پلاس و افزایش صادرات نفت روسیه، قیمت نفت برنت را کاهش داد.

هر بشکه نفت خام آمریکا با 40 سنت افزایش 79.27 دلار معامله شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 41 سنت کاهش 84.49 دلار فروخته شد.

هر دو شاخص نفتی پس از افزایش حدود یک درصدی در روز گذشته، امروز نیز افزایش قیمت ثبت کردند.

تحلیلگران بانک ANZ طی یادداشتی نوشتند: «در میانه گزارش‌های مثبت شرکت‌ها، احساس حاکم بر بازار تغییر کرده است. نشانه هایی از کاهش تورم، انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو احتمالا بتواند افزایش نرخ بهره را متوقف کند را تقویت کرده است.»

از سوی دیگر، تمامی نگاه ها امروز به نشست اوپک پلاس معطوف شده است که انتظار می رود هدف تولیدی تعیین شده در ماه نوامبر را تغییر ندهند.

بر اساس برآوردهای رویترز، تولید نفت اوپک در ماه ژانویه کاهش یافت زیرا صادرات نفت عراق کم شد و صادرات نفت نیجریه بهبود نیافت. به طوریکه 10 عضو اوپک 920 هزار بشکه در روز کمتر از هدف تعیین شده تواق اوپک تولید نفت داشتند.

این عقب ماندن از هدف تولید، بیشتر از رقم کسری ماه دسامبر برابر با 780 هزار بشکه در روز است.

سوگاندا ساچدوا، کارشناس مستقل بازار نفت گفت: « به نظر می‌رسد قیمت نفت برای عبور از یک دوره افزایش نوسانات آماده است… اوپک پلاس احتمالا سیاست کنونی تولید خود را حفظ می کند، با این حال، روسیه با ارائه تخفیف های شدید، به سوی افزایش صادرات نفت به آسیا متمایل شده که این امر می تواند توازن بازارهای نفتی را مختل کند.»

وی افزود، ارتقای رشد اقتصادی در جهان توسط صندوق بین المللی پول و انتظار برای افزایش تقاضا از سوی چین در بحبوحه افزایش حمل و نقل و ترافیک در این کشور، از دیگر عوامل تاثیرگزار بر قیمت نفت هستند.

منبع: فارس