افزایش 13 برابری تولید برق تجدیدپذیر در دستورکار دولت|نیروگاه خورشیدی دامغان 24 برابر ورزشگاه آزادی
افزایش 13 برابری تولید برق تجدیدپذیر در دستورکار دولت|نیروگاه خورشیدی دامغان 24 برابر ورزشگاه آزادی
نیروگاه خورشیدی دامغان در وسعتی 24 برابر زمین فوتبال ورزشگاه آزادی سالانه 18 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کند و زمینه جلوگیری از ورود 16 هزار تن گاز گلخانه‌ای به جو را مهیا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از مهمترین راهبردهای دولت سیزدهم در حوزه انرژی به حساب می‌آید. مسئله‌ای که در تمامی اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته، اما عملکرد اجرای برنامه‌های توسعه و اسناد مذکور به سمت صفر میل کرده بود.

در این شرایط از ابتدای شروع به کار دولت، برنامه ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، بادی با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت. این در حالی است که تا نیمه سال 1400، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به جز واحدهای نیروگاهی برقابی از 800 مگاوات تجاوز نمی‌کرد.

به معنای دیگر در قالب برنامه دولت سیزدهم زمینه ارتقای 13 برابری انرژی تجدیدپذیر در ایران مهیا خواهد شد. با توجه به روند طولانی تغییر سازوکار ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و همچنین تغییر راهبرد لازم از پخش مجوز به سازوکار برگزاری مناقصه، با گذشت 17 ماه از عمر دولت، روند بهره‌برداری از طرح‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است.

در این راستا، یکی از پروژه‌های قابل توجه در فهرست توسعه 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر مرتبط با نیروگاه خورشیدی دامغان است که فرآیند اجرایی آن به اتمام رسیده و آماده تزریق انرژی به شبکه برق کشور است.

*نیروگاه خورشیدی دامغان 24 برابر زمین فوتبال آزادی وسعت دارد

بر اساس گزارش شرکت کارفرمای نیروگاه خورشیدی دامغان، این واحد نیروگاهی در 2 فاز 2 مگاوات و 8 مگاوات ساخته شده و مجموعا 10 مگاوات ظرفیت تولید برق دارد که سالانه 18 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کند.

این واحد نیروگاهی در مساحتی به وسعت 200 هزار متر مربع ساخته شده است. برای درک بهتر از ابعاد این واحد نیروگاهی بزرگ خورشیدی، بهتر است بدانیم با در نظر گرفتن ابعاد 110 متر در 75 متر برای زمین فوتبال ورزشگاه آزادی، ابعاد این نیروگاه خورشیدی 24 برابر زمین چمن ورزشگاه آزادی وسعت دارد.

لازم به ذکر است برای تولید 18 میلیون کیلووات ساعت برق خورشیدی در این نیروگاه، 20 هزار و 880 صفحه خورشیدی شامل 6048 صفحه  نشان جینکو 330 وات و 14 هزار 832 صفحه نشان جی ای سولار دارای سامانه ردیاب 540 وات نصب شده است.

فارغ از تجهیزات مرتبط با تولید برق خورشیدی، انتقال برق و اتصال به شبکه برق رسانی گسترده کشور نیز نیازمند تجهیزات قابل توجهی است و در همین راستا 84 اینورتر و 5 ترانسفورماتور تمام ایرانی وظیفه یاد شده را در این نیروگاه بر عهده دارند. لازم به ذکر است، سرمایه یاد شده برای ساخت این واحد نیروگاهی 6 میلیون یورو برآورد می‌شود که با توجه به سازوکار جدید خرید تضمینی تماما توسط بخش خصوصی تامین شده است.

*جلوگیری از عدم النفع 133 میلیون دلاری با ساخت نیروگاه خورشیدی دامغان

در همین راستا، سیما غفاری، کارشناس حوزه انرژی در رابطه با ساخت واحد نیروگاهی خورشیدی گفت: نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند با تولید انرژی پاک علاوه بر آزادکردن ظرفیت سوخت‌های فسیلی به تامین برق در زمان پیک کمک ویژه‌ای داشته باشند.

این کارشناس انرژی گفت: در نیروگاه خورشیدی دامغان سالانه زمنیه صرفه‌جویی 1.6 میلیون بشکه نفت فراهم می‌شود که با فرض اینکه این میزان نفت با قیمت 80 دلار صادر شود برای کشور از عدم النفع 133 میلیون دلاری جلوگیری می‌کند.

غفاری در تشریح اثر ساخت این نیروگاه بر محیط زیست گفت: نیروگاه خورشیدی دامغان از ورود سالانه 16 هزار تن گاز گلخانه‌‌ای به جو کشور جلوگیری می‌کند و نقش ویژه‌ای در حفظ محیط زیست خواهد داشت.

*قطار بهره‌برداری از طرح‌های تجدیدپذیر سرعت می‌گیرد

بررسی روند حرکتی پروژه‌های تجدیدپذیر بیانگر جهش در این حوزه طی دولت سیزدهم را نوید می‌دهد. در همین راستا، مجوز ساخت 4 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، 4 هزار مگاوات نیروگاه بادی و 2 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ساخت صنعت صادر شده و روند توسعه این حوزه با سرعت ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش فارس، قطار بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر طی ماه‌های آتی به سرعت خود می‌افزاید و افتتاح نیروگاه‌هایی نظیر نیروگاه خورشیدی نگین سبز خاورمیانه، نیروگاه زیست توده فاضلاب تهران، نیروگاه زمین‌گرمایی مشکین شهر، نیروگاه بادی میل‌نادر، نیروگاه خورشیدی پارس آذر، نیروگاه غدیر اصفهان و سایر نیروگاه‌های به شبکه برق کشور متصل خواهد شد.

منبع: فارس