افزایش ۵۱ درصدی ظرفیت پالایشگاه بندرعباس| لزوم تغییر رویکرد از مدیریت مصرف به سمت مدیریت تولید
افزایش ۵۱ درصدی ظرفیت پالایشگاه بندرعباس| لزوم تغییر رویکرد از مدیریت مصرف به سمت مدیریت تولید
مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با اشاره به افزایش ۵۱ درصدی ظرفیت تولید این پالایشگاه در سال‌های اخیر، گفت: به‌منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور باید رویکرد را از مدیریت تولید به سمت مدیریت مصرف تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«هاشم نامور» با اشاره به دیدار روز گذشته جمعی از تولیدکنندگان کشور با رهبر معظم انقلاب، افزود: در این دیدار درباره صنعت پالایش و پخش و میزان تولید و مدیریت انرژی در کشور صحبت شد.

وی با بیان اینکه پایش مستمر انرژی باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه‌داد: در پالایشگاه بندرعباس ۷۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی با پایش انرژی اتفاق افتاده است.

نامور تاکید کرد: در این پالایشگاه ساخت داخل ۲۵ هزار قلم کالا انجام شده است که ۲۵ میلیون عدد از آنها را ساختیم که منجر به صرفه‌جویی پنج‌هزار میلیارد ریالی شد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پالایشی در پالایشگاه بندرعباس از ۲۳۲ هزار بشکه در روز به روزانه ۳۵۲ هزار بشکه افزایش یافته است، گفت: ظرفیت پالایشی در این پالایشگاه ۵۱ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس، تعداد افراد شاغل در این پالایشگاه را پنج‌هزار نفر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر پروژه بهبود کیفیت نفت کوره و تبدیل آن به فرآورده های سبک تر انجام می شود.

وی ادامه‌داد: تولید کک اسفنجی نیز تا پیش از این دانش فنی ایرانی نداشت، اما با مطالعات و آزمایش ها دانش طراحی و ساخت واحد کک اسفنجی برای نخستین بار با همکاری پژوهشگاه نفت به نتیجه رسید که با اجرای آن سالیانه ۳۰۰ هزار تن کک اسفنجی در کشور تولید خواهد شد.

به گفته نامور، با اجرای طرح کک اسفنجی علاوه بر بهینه سازی محصولات پالایشگاه بندرعباس، از خروج یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد و همچنین نیاز صنایع داخلی نیز رفع می شود.

وی تاکید کرد: اجرای طرح تولید کک اسفنجی دستاوردهای بسیار زیادی برای کشور شامل تولید دانش فنی، تولید محصول جدید در کشور، خنثی سازی تحریم ها، صرفه جویی ارزی و غیره خواهد داشت.

نامور با اشاره به اینکه در در زمان اجرای این طرح هشت‌هزار نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد، گفت: در زمان بهره برداری نیز برای سه‌هزار نفر اشتغال ایجاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت محصولات با تولید کک اسفنجی محقق خواهد شد، افزود: تقویت روحیه اعتماد به نفس و خودباوری، تبدیل پالایشگاه به پتروپالایشگاه، تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و بهبود عملکرد و اشتغال‌زایی از مهمترین دستاوردهای اجرای طرح کک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس است که همگی مصداق تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می روند.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با بیان اینکه در جلسه با رهبر معظم انقلاب تاکید شد که به جای تمرکز در مدیریت تولید باید به مدیریت مصرف در کشور بپردازیم، خاطرنشان‌کرد: مدیریت مصرف آسان تر، در دسترس تر و سریع تر است، در حالی که مدیریت تولید زمان بر بوده و نیاز به فناوری های بالایی دارد.

وی گفت: باید تغییر نگاه در این زمینه انجام شود و در اصلاح روش پرداخت یارانه نیز با هدف بهینه سازی مصرف اقداماتی انجام دهیم.

منبع: ایرنا