تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد
تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد
تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ با رشد ۲.۲۲ میلیون بشکه نسبت به سال ۲۰۲۲ همراه خواهد بود. با پیش‌بینی این رشد تقاضا، این مقدار تقاضا مطابق گزارش اخیر اوپک به بیش از ۱۰۱.۷۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ با رشد ۲.۲۲ میلیون بشکه نسبت به سال ۲۰۲۲ همراه خواهد بود. با پیش‌بینی این رشد تقاضا، این مقدار تقاضا مطابق گزارش اخیر اوپک به بیش از ۱۰۱.۷۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اقدام چین در زمینه قرنطینه برخی مناطق خود به‌دلیل جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا سبب پیش‌بینی کاهش تقاضا در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ نیز شده است. بر اساس آمارهای اوپک، بیشترین رشد تقاضا نفت‌خام در سال ۲۰۲۳ از سوی کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی است، به‌طوری که از مقدار تقاضای این کشورها در سال ۲۰۱۹ قبل از همه‌گیری کرونا پیشی گرفته است، اما از سوی دیگر مقدار تقاضای نفت‌خام برآورد شده ازسوی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ (پیش از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا) کمتر است.

بیشترین مقدار تقاضای انرژی نفت‌خام در سال جاری میلادی را در کشورهای آسیایی همچون چین و هند خواهیم داشت، از سوی دیگر با توجه به افزایش گرایش به استفاده از خودروهای برقی و پیشرفت بهره‌وری در خودروهای بنزینی و گازوئیلی پیش‌بینی می‌شود روزانه ۸۷۰ هزار بشکه کاهش تقاضا در کشورهای مختلف اتفاق افتد.

تحولات اخیر در قاره اروپا و تنش‌های ژئوپولیتیکی بین روسیه و اوکراین، همچنین شرایط آب‌ و هوایی در این قاره نشان می‌دهد مقدار افزایش تقاضا حاصل از جایگزینی نفت با گاز با بازنگری کاهشی نسبت به برآوردهای پیشین در این قاره بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۳ افزوده خواهد شد.

بیشتر افزایش تولید نفت در سال ۲۰۲۲ از سوی کشورهای عضو اوپک جبران شده است. در سال ۲۰۲۳ بر اساس پیش‌بینی‌ها رشد عرضه سالانه نفت‌خام حاصل از افزایش تقاضا در جهان  ۱.۵۵ میلیون بشکه خواهد بود که با توجه به سیاست‌های کاهش تولید از سوی اعضای اوپک‌پلاس به‌منظور ایجاد تعادل در بازار، این افزایش تولید بیشتر از سوی کشورهای غیر عضو اوپک تأمین خواهد شد.

در سال ۲۰۲۳ تولید نفت در کشورهای غیرعضو اوپک به بیش از ۶۷.۱۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که نسبت به سال پیش از آن افزایش دارد. در این میان سهم آمریکا، کانادا، برزیل و گویان از این افزایش تولید نسبت به سایر کشورهای بیشتر است.

 با توجه به بررسی‌های منابع مختلف، رشد عرضه نفت آمریکا حاصل از منابع مختلف تولیدی به‌ویژه منابع شیل‌ در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ بیش از ۱.۱۸ میلیون بشکه و در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱.۱۵ میلیون بشکه افزایش را تجربه خواهد کرد. از سوی دیگر، کشورهای کانادا و برزیل نیز بیشترین افزایش تولید را خواهند داشت، به‌خصوص برزیل که قرار است تولید خود را به حدود ۴ میلیون بشکه برساند.

 آنچنان که اوپک گزارش کرده عرضه نفت روسیه نیز به‌رغم تنش‌های ژئوپولیتیکی با اوکراین و تحریم‌های غربی در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است، اما پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۵۰ هزار بشکه کاهش داشته باشد، البته با تغییر جریان عرضه نفت به اروپا، بیشترین عرضه این کشور به کشورهای آسیایی بوده است.

در ماه پایانی سال ۲۰۲۲، جمع تولید اعضای اوپک با ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۲۸ میلیون و ۹۷ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته رسیده است، در این میان نیجریه و آنگولا در ماه گذشته بیشترین رشد افزایش عرضه ماهانه را نسبت به سایر اعضا داشته‌اند، ضمن آنکه قیمت سبد نفت اوپک در ماه دسامبر حدود ۱۰ دلار در هر بشکه نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشته، به‌طوری که به ۷۹.۷ دلار در هر بشکه رسیده است.

در سال ۲۰۲۳ اوپک با توجه به تراز عرضه و تقاضا پیش‌بینی کرده است حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز افزایش مازاد عرضه در بازار وجود خواهد داشت. در سال جاری میلادی پیش‌بینی می‌شود مقدار ذخیره‌سازی‌های نفتی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی به ۲۸۸۷ میلیون بشکه برسد که با وجود افزایش، کمتر از میانگین پنج سال اخیر خواهد بود، همچنین با توجه به کاهش بیش از ۲۰۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر راهبردی نفتی آمریکا در سال ۲۰۲۲، یکی از متغیرهای مهم بازار در سال ۲۰۲۳ چگونگی تداوم این سیاست‌ها از سوی آمریکا و متحدانش خواهد بود که سهم آمریکا از کاهش ذخایر راهبردی بیش از ۲۵۰ میلیون بشکه است.