خاموشی‌های گسترده برق در سومین کشور پرجمعیت آفریقا/ مسئولان در پی افزایش ظرفیت تولید برای گذر از ناترازی
خاموشی‌های گسترده برق در سومین کشور پرجمعیت آفریقا/ مسئولان در پی افزایش ظرفیت تولید برای گذر از ناترازی
خاموشی‌های گسترده در کشور آفریقای جنوبی که تحت تأثیر بحران انرژی تشدید شده است، سبب شد تا صدها تن از مردم در ژوهانسبورگ به خیابان‌ها بیایند. مردم معترض بیان می‌کنند بعضاً تا 12 ساعت در روز برق خانگی آنها قطع است و خسارت‌های سنگینی را متحمل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» آفریقای جنوبی از جمله کشور‌های بزرگ و صنعتی قاره آفریقاست که در سال‌های گذشته در حوزه تأمین انرژی با مشکلات فراوانی رو به رو بوده است. کشوری که حالا و به واسطه تشدید مشکلاتش در این حوزه با اعتراضات گسترده و میدانی شهروندان مواجه شده است.
هفته گذشته و به واسطه همین مشکلات که به قطعی‌های پی در پی و گسترده برق در این کشور منجر شده است، صد‌ها تن از مردم شهر ژوهانسبورگ، دست به اعتراض زدند.
مردم در این اعتراضات ضمن ناکارآمد توصیف کردن دولت در حوزه تأمین انرژی برق پایدار، همچنین با شعارهایی، چون «انرژی برای مردم» و «دیگر کافی است» (شعار معروف برای یارانه انرژی) تلاش کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند و نسبت آنچه که تشدید مشکلات رفاهی و اقتصادی خود ناشی از قطع برق عنوان می‌شود، اعتراض کنند.
اگرچه خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در کشور آفریقای جنوبی سال‌هاست که اجرایی می‌شود، اما در سال جدید تحت تأثیر افزایش بحران انرژی جهانی و نیز ناکارآمدی دولت در توسعه زیرساخت‌های انرژی، مشکلات کشور در این حوزه افزایش تشدید شده است.
در واقع در یک سال گذشته میزان و بازه زمانی خاموشی‌های برق به شدت افزایش پیدا کرده است و نه تنها چراغ بسیاری از خانه‌ها به صورت پی در پی قطع می‌شود، بلکه در برخی مناطق تا ۱۲ ساعت نیز اتصال مجدد برق طول می‌کشد.
در همین رابطه یکی از دانشجویان حاضر در اعتراضات به خبرگزاری فرانسه گفت: ما ناچاریم گوشی همراه خود را در یک زمان مشخص شارژ کنیم و همینطور باید در یک زمان مشخص غذا بپزیم. ما در آفریقای جنوبی نباید به این شکل زندگی کنیم.
الجزیره در این باره نوشت: خاموشی‌های مکرر سبب شده تا تجارت و صنعت در کشور آفریقای جنوبی مختل و نیز صد‌ها میلیون دلار خسارت در بخش تولید به این کشور تحمیل شود.
در همین رابطه «لوید پلتیر»، یکی از تولیدکنندگان اهل ژوهانسبورگ که در صنعت تولید طیور فعال است، به الجزیره گفت: من مجبور شده‌ام فروشگاه‌های خود را تعطیل کنم و به همین خاطر ۲۰ نفر از نیرو‌های کار من بیکار شده‌اند. بخاطر اینکه با این شرایط نمی‌توانم فعالیت تجاری و تولیدی خودم را اداره کرده و پیش ببرم.
یک نهاد صنعتی در حوزه کشاورزی اعلام کرده است که خاموشی‌های پیش آمده سبب شده بسیاری از مواد غذایی به ویژه مواد لبنی که باید در یخچال‌ها ذخیره شوند، فاسد شده و از بین بروند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی دیگر از دلایل خشم عمومی نسبت به بحران انرژی برق در کشور آفریقای جنوبی جدا از موضوع خاموشی‌های پی در پی و گسترده، همچنین افزایش شدید تعرفه‌های انرژی است که قرار بود به حل مشکلات موجود کمک کند، اما چنین اتفاقی نیفتاده است.
به طور مثال «بتی لکگادمین» یکی از شهروندان ۴۴ ساله ژوهانسبورگ به الجزیره گفته است که با وجود خاموشی‌های گسترده او ماهانه ۵۸ دلار هزینه برق پرداخت می‌کند. در حالی که عملاً از داشتن برق پایدار محروم است!
سیریل رامافوزا- رئیس جمهور آفریقای جنوبی در واکنش به اعتراضات مردمی ضمن قابل درک توصیف کردن این واکنش‌ها تأکید کرده است که بحران انرژی موجود را نمی‌توان یک شبه حل کرد.
با این وجود رامافوزا به مردم این کشور وعده داده است تا دولت تحت هدایت او از طریق افزایش میزان واردات انرژی و نیز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به کاهش مشکلات در آینده کمک کند.
بنا بر این گزارش مصرف برق آفریقای جنوبی به عنوان سومین اقتصاد بزرگ قاره آفریقا سالانه بالغ بر ۲۰۰ تراوات ساعت پیش بینی می‌شود که ۸۸ درصد آن از طریق زغال سنگ تولید می‌شود و رهبران این کشور تصمیم دارند تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۲۰ گیگاوات ظرفیت جدید در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به شبکه سراسری برق اضافه کنند.