پیشرفت 30 درصدی فاز نخست طرح جهاد آبرسانی در کشور/ شاخص برخورداری از آب شرب روستایی به بیش از 80 درصد می‌رسد
پیشرفت 30 درصدی فاز نخست طرح جهاد آبرسانی در کشور/ شاخص برخورداری از آب شرب روستایی به بیش از 80 درصد می‌رسد
رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اشاره به پیشرفت 30 درصدی فاز نخست طرح جهاد آبرسانی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم شاخص برخورداری از آب شرب روستایی در سراسر کشور به بیش از 80 درصد ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “میثم جعفرزاده” از پیشرفت 30 درصدی فاز نخست طرح جهاد آبرسانی خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه اجرای طرح جهاد آبرسانی در اواخر سال گذشته منعقد و بر اساس آن مقرر شد تا عملیات آبرسانی به 10 هزار روستای کشور با اعتباری بالغ بر 19 هزار میلیارد تومان آغاز شود.
رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در این باره افزود: در مرحله نخست مقرر شد این طرح در 7138 روستا طی سه سال اجرایی شود، با آغاز این مهم در اردیبهشت سال‌جاری، خوشبختانه طی بازه زمانی 10 ماهه، شاهد پیشرفت 30  درصدی در پیشبرد این طرح شدیم.
وی اظهار کرد: روستاها و مناطق مختلف با توجه به گستردگی جغرافیایی کشور و پراکندگی به منظور آبرسانی، اولویت‌بندی و روستاها بر اساس مشکل تامین آب شرب، مشکل کیفی آب شرب و نیز محدودیت در شبکه توزیع طبقه‌بندی شدند.
وی اجرای طرح جهاد آبرسانی را گامی در مسیر محرومیت‌زدایی عنوان کرد و گفت: در این راستا ظرفیت‌های اجرای این طرح در روستاها شناسایی شد. با توجه به اینکه موضوع خیرین مدرسه‌ساز طی سالیان سال در کشور به عنوان یک ظرفیت بالقوه وجود داشته و با الگوگیری از این امر مجمع خیرین آبرسان کشور نیز شکل گرفت.
جعفرزاده تاکید کرد: با توجه به اینکه آب در ایران علاوه بر اینکه امری حیاتی است، مقدس و ارزشمند نیز شمرده می‌شود، بر همین اساس خیرین در این زمینه ورود چشمگیری یافتند و با مشارکت آنان پروژه‌ها و طرح‌های خوبی به منظور آبرسانی به مناطق مختلف کشور رقم خورد.
مشاور وزیر نیرو یادآور شد: تا دو ماه گذشته عملیات آبرسانی به حدود 1500 روستا در قالب اجرای پروژه‌های ملی، طرح جهاد آبرسانی و مشارکت مجمع خیرین اجرایی شد و انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری بیش از 1200 روستای دیگر به این تعداد اضافه شود.

شاخص برخورداری از آب شرب روستایی در سراسر کشور به بیش از 80 درصد می‌رسد
رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم شاخص برخورداری از آب شرب روستایی در سراسر کشور به بیش از 80 درصد ارتقا یابد.
وی در ادامه به تشریح طرح جهاد آبرسانی پرداخت و افزود: بخشی از این طرح مربوط به پروژه‌‌‌های قرارگاه امام حسن (ع) و بخشی نیز مربوط به خیرین آبرسان می‌شود.
جعفرزاده اضافه کرد: بر اساس هدفگذاری برای مجمع خیرین، آبرسانی به 3000 روستای کشور طی سه سال پیش‌بینی شده و با تاکید رئیس جمهور و وزیر نیرو درباره برخورداری آب، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است؛ بر این اساس مقرر شد تا علاوه بر اجرای طرح جهاد آبرسانی در 10 هزار روستا در مرحله دوم به 10 هزار روستای دیگر نیز آبرسانی شود.
وی ادامه داد: هم اکنون 500 روستا در حوزه طرح جهاد آبرسانی به طور کامل آبرسانی شده است و امروز بسیاری از پروژه‌های دیگر پیشرفت 95 درصدی داشته؛ انتظار می‌رود با تداوم این روند طرح جهاد آبرسانی در فاز نخست پیش از اتمام سه سال بازه زمانی مهلت داده شده به سرانجام برسد.
مشاور وزیر نیرو گفت: تمرکز طرح جهاد آبرسانی در خصوص 7138 روستای مشمول اجرای این طرح در فاز نخست، معطوف به روستاهایی است که از محرومیت بیشتری برخوردارند، بر این اساس 1700 روستا مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده و به عبارت دیگر 25 درصد روستاهای فاز نخست طرح جهاد آبرسانی متعلق به این استان است.
رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو ضمن منحصر به فردخواندن طرح جهاد آبرسانی تصریح کرد: با در نظرگرفتن وسعت جغرافیایی کشور می‌توان گفت که طرح جهاد آبرسانی بزرگترین پروژه عمرانی کشور محسوب می‌شود. در این طرح، از تجربه اقدامات جهادی سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته شد. این پروژه‌ها با مشارکت مردم مناطق مختلف انجام می‌شود که با نتایج بسیار مثبتی همراه خواهد شد.