ترکیه میزبان اجلاس گاز طبیعی می‌شود
ترکیه میزبان اجلاس گاز طبیعی می‌شود
وزیر انرژی ترکیه از برگزاری یک اجلاس گازی با حضور کشورهای صادرکننده گاز طبیعی در خاورمیانه، مدیترانه، دریای خزر و آسیای میانه و واردکنندگان اروپایی در ۱۴ و ۱۵ فوریه خبر داده است.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه گفت این کشور در چهاردهم و پانزدهم فوریه میزبان یک اجلاس گازی خواهد بود که صادرکنندگان و واردکنندگان گاز طبیعی را گردهم می‌آورد.

 وی گفت:«ما عرضه‌کنندگان گاز طبیعی در خاورمیانه، مدیترانه، دریای خزر و آسیای میانه را با مصرف‌کنندگان گاز در اروپا دور هم جمع می‌کنیم».

 ترکیه از زمان حمله روسیه به اوکراین تلاش می‌کند به یک قطب تجارت گاز و انرژی در منطقه تبدیل شود.

 دونمز در نوامبر 2022 یعنی حدود سه ماه پیش در مصاحبه با رسانه‌های ترکیه گفته بود کشورش می‌تواند میزبان یک کنفرانس با حضور عرضه‌کنندگان و واردکنندگان گاز طبیعی باشد و تلاش می‌کند به‌همراه روسیه یک قطب گاز طبیعی در منطقه تشکیل دهد.

 وی گفت:«ما می‌توانیم یک کنفرانس بین‌المللی گاز در ژانویه یا فوریه تشکیل دهیم و عرضه‌کنندگان و واردکنندگان گاز را جمع کنیم و نظر آن‌ها را بخواهیم و بعد طبق این نظرسنجی عمل کنیم».

 ترکیه آماده میزبانی یک قطب گازی برای روسیه و سایر تولیدکنندگان می‌شود که احتمالاً مورد استقبال اتحادیه اروپا قرار نخواهد گرفت.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پایان سال گذشته میلادی از توافق با رئیس‌جمهور روسیه برای ایجاد این قطب گاز طبیعی در ترکیه خبر داد.

 پوتین یک هفته قبل‌از آن پیشنهاد تغییر مسیر گازی را که روسیه برای خط لوله‌های نورد استریم در نظر گرفته بود، به دریای سیاه داد تا یک قطب گازی اروپایی در ترکیه تشکیل شود.

 دو کشور از زمانی که پوتین اولین‌بار این پیشنهاد را داد، فرصت را از دست نداده‌ و به وزرای انرژی خود دستور آغاز عملیات‌های فنی برای اجرایی شدن این پیشنهاد را داده‌اند.

منبع:تسنیم