ثبت رکورد جدید تولید گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی با باز تولید از میدان ذخیره‌سازی شوریجه
ثبت رکورد جدید تولید گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی با باز تولید از میدان ذخیره‌سازی شوریجه
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز گفت: پالایشگاه‌های گاز کشور بویژه پالایشگاه‌های ۱۳ گانه مجتمع گاز پارس جنوبی در فصل زمستان با انجام عملیات باز تولید از میدان ذخیره سازی شوریجه بیشتر از سقف تعهد تولیدی ( ۵۶۰ میلیون مترمکعب)، اقدام به تولید و تحویل روزانه ۵۷۶ متر مکعب کردند.

به گزارش «نبض انرژی»احمد زمانی مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران گفت: برای نخستین بار در تاریخ تولید مجتمع گاز پارس جنوبی، این مجموعه توانست رکورد تولید و فرآورش گاز را در روزهای اوج مصرف گاز ثبت کند و نکته حائز اهمیت آن است که پالایشگاه‌های گازی کشور در این ایام سرد، در سقف ۱۰۰ درصدی تعهد تولیدی فعال بوده و در بعضی از روزها حتی بیشتر از سقف تعهد تولیدی، اقدام به فرآورش و تحویل گاز کرده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی از اقدام‌های مؤثر در این زمینه، انجام تعمیرات مناسب، مؤثر و نتیجه‌بخش روی تأسیسات و تجهیزات ثابت و دوار است که از پارسال برای آنها برنامه‌ریزی شده بود.

زمانی ادامه داد: پارسال با وجود تعمیرات اساسی انجام‌شده در سه مرحله بنا به اقتضای تولید و ضرورت‌های پیش‌آمده، به‌صورت ۱۰۰ درصدی، تعمیرات دوره‌ای انجام و همه فرآیندها و دستگاه‌هایی که به‌طور مستقیم با تولید مرتبط بودند، تعمیر، بازرسی و بازسازی شد و نتیجه این تعمیرات گسترده و برنامه‌ریزی، آمادگی تولید حداکثری برای فصل سرد سال در تأسیسات، بر اساس تعهدات تکلیفی بود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بخش دیگری از پیش‌بینی‌ها، آماده شدن تجهیزات رانش گاز از خروجی‌های پالایشگاه‌ها، بویژه پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی بود، افزود: آماده‌سازی بخشی از این ناوگان، از طریق عملیات تعمیرات اساسی دقیق و بسیار موثر روی توربین‌ها و ماشین‌های دوار انجام شد.

زمانی با اشاره به انتقال، نصب و راه‌اندازی برخی قطعات و تجهیزات راهبردی در مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: این اقدام‌ها به همراه شناسایی ریسک‌های عملیاتی بخش تجهیزات ثابت و دوار و پیش‌بینی‌های لازم برای تعمیرات دوره‌ای، بازرسی‌ها و مراقبت‌های مستمر، اطمینان‌بخشی به کار تزریق گاز از این مجتمع به خطوط انتقال را افزایش داد.

وی در باره پیش‌بینی‌ها در حوزه تأمین مواد شیمیایی شامل آنتی‌فوم، مولکولارسیو، آمین و بازدارنده‌های خوردگی گفت: با تقویت کمیته‌های مواد شیمیایی و فرآیند خرید محصولات، همه مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید زمستانه تهیه و انبار شد.

زمانی اظهار کرد: در کنار آمادگی کامل مجموعه پالایشگاه‌ها که با حداکثر ظرفیت خود وارد فصل سرد سال شده و به‌طور طبیعی تلاش بر این است که پشتیبان تمامی مصارف ناشی از برودت هوا و نیازهای صنعتی باشند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: به این موارد باید آمادگی بازتولید گاز از میدان ذخیره‌سازی شوریجه را نیز افزود که اکنون این مقدار ۱۶ میلیون مترمکعب در روز است و به همت مجموعه مدیریت، کارشناسان و مهندسان پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد انجام می‌شود و در صورت تأمین خوراک توسط بالادست، آمادگی افزایش بازتولید نیز وجود دارد.

زمانی افزود: نباید فراموش کرد که بخش زیادی از این آمادگی، ناشی از پشتیبانی وزیر و از طریق مجوزهای صادره و پشتیبانی‌های نقطه به نقطه مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و دیگر همکاران در این شرکت بوده است.