رفع محدودیت‌های آبی شهر کرمانشاه با اجرای 3 پروژه مهم
رفع محدودیت‌های آبی شهر کرمانشاه با اجرای 3 پروژه مهم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از اجرای 3 خط انتقال آب در کرمانشاه با هدف جبران کمبود‌های آبی این شهر و گذر موفق از تابستان سال 1402 خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “رضا داودی” در نشست “مدیریت منابع، ظرفیت‌ها و چالش‌های آبی استان” که به ریاست استاندار کرمانشاه برگزار شد، به اجرای سه خط انتقال آب در شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: دو خط در محدوده غرب و شرق کرمانشاه واقع شده و مشکل آبرسانی شهر را به طور کامل برطرف خواهد ساخت.
وی افزود: در مناطق شمالی شهر نیز چاه‌هایی حفر و تجهیز شده‌‌اند که تا پیش از تنش آبی سال آینده به مدار بهره‌برداری خواهند آمد و پیش‌بینی می‌شود با مجموع اقدامتی که در دست اجرا قرار دارد، تابستان آینده به دور از تنش آبی طی شود.
وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات شرکت آب و فاضلاب استان در بخش آب، بیان کرد: عدم تکمیل طرح بلندمدت تأمین آب‌ شرب کرمانشاه از سد گاوشان، فرسودگی شبکه توزیع، سرقت از تأسیسات، انشعابات غیرمجاز و فقدان قانون بازدارنده و همچنین عدم وجود تانکرهای آبرسانی سیار به تعداد کافی برای آبرسانی به روستاهای غیر تحت پوشش یا درگیر تنش آبی، از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است.
رئیس شورای مدیران صنعت آب و برق استان کرمانشاه در ادامه طرح جهاد آبرسانی به 349 روستا را ویژه‌ عنوان کرد و یادآور شد: از نظر گستردگی اقدامات و پیشرفت فیزیکی خوب پروژه‌های استان کرمانشاه در کشور بی‌نظیر هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه سپس به اجرای طرح خروج فاضلاب از رودخانه قره‌سو بعداز سالهای متمادی، با نصب و راه اندازی 6 ایستگاه پمپاژ و اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرکرمانشاه با بهره‌گیری از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی جهانی اشاره کرد و گفت: در سال 1402 درصورت تأمین اعتبارات موردنیاز برای تکمیل، 5 تصفیه‌خانه در شهرهای کرندغرب، صحنه، سنقر، جوانرود و روانسر، وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.
استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه که با حضور مدیران عامل و معاونین شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان برگزار شد، ضمن حمایت از پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب کرمانشاه و جداسازی فاضلاب از رودخانه قره‌سو، تلاش در راستای رفع موانع و تکمیل این پروژه‌ها را ضروری دانست.
“محمدطیب صحرایی” در این نشست، ضمن پیگیری آخرین وضعیت منابع آبی و شبکه‌های آب و فاضلاب استان و مهمترین مشکلات و ظرفیت‌های این حوزه، بر ضرورت تلاش شبانه‌روزی برای مدیریت تنش‌های آبی، ارائه خدمات بهتر و بیشتر به شهروندان استان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آبی استان در راستای رونق و توسعه اشتغال‌آفرینی تاکید کرد.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تبدیل رودخانه قره‌سو از آسیب کنونی به یک ظرفیت گردشگری برای استان اقدام مثبتی است، ضمن تأیید و اعلام حمایت از طرح‌های جداسازی فاضلاب از رودخانه قره‌سو و تکمیل پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب کرمانشاه توسط شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، خواستار تداوم و ثبات عملیات لایروبی و جمع‌آوری فاضلاب از رودخانه قره‌سو، جلوگیری از ورود فاضلاب جدید به داخل رودخانه توسط این شرکت شد.
صحرایی در ادامه، ساماندهی و زیباسازی رودخانه و حاشیه آن را از جمله اقدامات ضروری در طرح جامع ساماندهی این رودخانه به عنوان یک ظرفیت طبیعی گردشگری برای استان دانست و تهیه و اجرای طرح جامع ساماندهی این رودخانه با مشارکت آب منطقه‌ای، آبفا، شهرداری، فرمانداری کرمانشاه و سایر مدیران مربوطه با مدیریت معاونت عمرانی استانداری در یک محدوده زمانی کوتاه را یک اولویت دانست.
مدیر ارشد اجرایی استان کرمانشاه تاکید کرد که جلسات کارشناسی این موضوع باید خیلی زود برگزار و تصمیم و طرح نهایی برای جلسات بعدی استاندار آماده شود.