برگزاری اجلاس بین المللی گرد و غبار در سال آینده| ضرورت ساماندهی تالاب صالحیه
برگزاری اجلاس بین المللی گرد و غبار در سال آینده| ضرورت ساماندهی تالاب صالحیه
رییس سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری اجلاس بین المللی گرد و غبار در سال آینده به میزبانی تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»علی سلاجقه در یازدهمین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو این ستاد سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به تکلیف بودن بررسی و تصویب دو شیوه‌نامه‌ بر سرعت انجام کار تاکید و اظهارکرد: پس از تصویب این شیوه‌نامه در جلسه امروز، نظرات دستگاه‌های ذیربط ظرف حداکثر دو هفته اخذ سپس این شیوه نامه‌ها برای اجرا ابلاغ شوند.

وی در خصوص ساماندهی تالاب صالحیه نیز گفت: رییس جمهوری در سفر استانی خود بر ضرورت ساماندهی تالاب صالحیه در زمانی کوتاه تاکید کردند و لذا باید این اتفاق به سرعت بیفتد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیر بخش‌های خشک شده این تالاب در بروز پدیده گرد و غبار و تهدید سلامت ساکنان چندین استان تصریح کرد: تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر، دفاع از حقوق عامه است و ما از این وظیفه قانونی کوتاه نمی‌آییم.

سلاجقه در ادامه خواستار تشکیل کارگروه مشترکی با حضور وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرایی کردن برنامه مصوب ستاد به منظور ساماندهی تالاب صالحیه در اسرع وقت شد.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع دیپلماسی محیط زیست در جهت مهار و کنترل پدید گرد و غبار گفت: در جهت تحقق بند ۱۵ سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری و با پیشنهاد وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست و تایید سازمان ملل متحد، اجلاس بین المللی گرد و غبار در سال ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد.

ورود جدی‌تر سازمان بازرسی کل کشور به بحث مدیریت گرد و غبار

در بخش دیگری از این جلسه، غلامرضا آذری – سرپرست بازرسی کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور- با اشاره به ورود این سازمان به بحث مدیریت گرد و غبار گفت: نظر به اهمیت موضوع مدیریت گرد و غبار برای حفظ سلامت مردم، سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه حساسیت ویژه‌ای دارد و از همکاران خواسته‌ایم که از سال ۱۴۰۲ با جدیت بیشتر در این موضوع ورود پیدا کنند.

وی در پایان اظهار کرد: انتظار ما این است که جلسات ستاد با حضور همان مسوولانی که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده برگزار شود تا شاهد ایرادات و اشکالات بعد از فرآیند تصمیم گیری نباشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، این جلسه با سه دستور بررسی و تصویب پیش‌نویس شیوه‌نامه ملاحظات محیط زیستی توسعه و بهره‌برداری از معادن کشور از حیث میزان آلایندگی و حساسیت مناطق نسبت به پدیده گرد و غبار، بررسی و تصویب پیش‌نویس شیوه‌نامه اجرایی مدیریت شرایط اضطرار وقوع پدیده گرد و غبار و تصمیم‌گیری در خصوص مهار گرد و غبار تالاب صالحیه با تاکید بر مدیریت منابع آب، مدیریت مراتع و چرای شتر برگزار شد.