کاهش ۲۳ درصدی بارش‌ها در کشور
کاهش ۲۳ درصدی بارش‌ها در کشور
ارتفاع ریزش‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا هفتم بهمن‌ماه به ۹۱.۸ میلیمتر رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش ۱۰۸.۹ میلیمتر، کاهش ۱۶ درصدی دارد.

همچنین میزان بارش در این مدت در مقایسه با ۱۱۹.۲ میلی‌متر بارش در زمان مشابه پارسال ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، استان کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم بهمن با دریافت ۳۹۶ میلیمتر بارش در مقایسه با ۴۰۰.۹ میلیمتر بارش پارسال، با کاهش یک درصدی مقام پُربارش‌ترین استان‌های کشور را دارد.

استان قم نیز در مدت یاد شده با دریافت ۲۳ میلیمتر بارش در مقایسه با ۷۸ میلیمتر بارش پارسال با کاهش ۷۱ درصدی، دارای بیشترین کاهش بارندگی در بین استان‌های کشور است.

به گزارش ایرنا، ایران دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده و دارای متوسط بارش ۲۵۰ میلی‌متر است که این میزان بارش حدود یک‌سوم متوسط جهانی است.

وضعیت بارش‌ها از نظر توزیع مکانی و زمانی، شرایط مطلوبی برای تقویت منابع آبی و دسترسی مناسب به منابع آبی در سطح کشور فراهم نبوده است، به‌طوری که میزان بارش در مناطق کویری حدود ۴۶ میلیمتر است درحالی‌که این رقم در استان‌های شمالی کشور به بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ میلیمتر افزایش می‌یابد و از نظر زمانی نیز پنج درصد بارش کشور در تابستان دریافت می‌شود و چندان کمکی در تأمین آب‌کشت‌های تابستانه و دائمی نمی‌کند.

متوسط بارش کشور در گذر زمان روبه‌کاهش بوده است، به‌طوری که میانگین بارش ۵۳ ساله کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر بوده، اما میانگین ۱۳ ساله اخیر به ۲۳۲ میلیمتر کاهش‌ یافته است.