۷۱ درصد بنزین تولیدی کشور استاندارد است
۷۱ درصد بنزین تولیدی کشور استاندارد است
۷۵ میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور هم‌اکنون با استانداردهای یورو ۴ و ۵ اروپا تولید می‌شود که با توجه به ظرفیت ۱۰۵ میلیون لیتری تولید بنزین در کشور، ۷۱ دصد بنزین تولیدی با استاندارد یورو ۴ و ۵ به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به گزارشی با عنوان «جولان ۶۰ درصدی بنزین غیراستاندارد!» که روز سه‌شنبه (چهارم بهمن‌ماه) در روزنامه خراسان منتشر شده، توضیحاتی به‌منظور تنویی افکار عمومی ارائه داد که به شرح زیر است:

روزنامه خراسان در این گزارش به غیراستاندارد بودن ۶۲ درصد بنزین توزیعی در کشور اشاره کرده است. بر اساس این گزارش، داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست، همچنین جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در هفته‌ای که گذشت، درباره تولید بنزین غیراستاندارد هشدار دادند.

این موارد در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد، اکنون ۷۵ میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور با استانداردهای یورو ۴ و ۵ است. با توجه به ظرفیت ۱۰۵ میلیون لیتری تولید بنزین در کشور، ۷۱ درصد بنزین تولیدی با استاندارد یورو ۴ و ۵ به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. بر اساس قانون هوای پاک نیز بنزین توزیعی در کلان‌شهرهای کشور باید استاندارد یورو ۴ را داشته باشد که این مهم در حال انجام است، بنابراین ادعای مطرح‌شده در روزنامه خراسان درباره استاندارد نبودن ۶۲ درصد از بنزین کشور دور از ذهن است و تکذیب می‌شود.

از سوی دیگر در این گزارش، داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفته که پایین بودن کیفیت سوخت تولیدی در ایران، بیش از رعایت نشدن استانداردهای آلایندگی در تولید خودروهای داخلی، در تشدید آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک در کلان‌شهرها مؤثر است.

با توجه به توزیع بنزین استاندارد در کشور، اختصاص سهم بالایی به سوخت در آلودگی هوا، دور از انصاف است. از سوی دیگر، در حالی به استاندارد نبودن خودروها بی‌توجهی شده که میزان احتراق سوخت در خودروهای ایرانی بیش از دو برابر استاندارد جهانی است.

خودروهای ایرانی در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به‌طور میانگین ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این عدد در استاندارد جهانی ۳ تا ۴ لیتر است، بنابراین هر چقدر هم سوخت با کیفیت بالا در اختیار خودروها قرار گیرد، باز هم احتراق بالا باعث آلودگی هوا خواهد بود. با این حال، توجه به ارتقای تولید سوخت در پالایشگاه‌های کشور در اولویت قرار دارد و اکنون اغلب پالایشگاه‌ها طرح‌های ارتقای کیفیت را در دستور کار خود دارند. نکته مهم آن است که بنزین حتی اگر با کیفیت یورو ۶ تولید شود نیز در خودروهایی با موتورهای قدیمی ایجاد آلودگی خواهد کرد، بنابراین در کنار افزایش کیفیت سوخت، توجه به بهینه‌سازی مصرف خودروها نیز باید انجام شود.

از سوی دیگر در این گزارش مطابق صحبت‌های گل‌علیزاده، با وجود اینکه عمده خودروهای داخلی و خارجی که در سطح کشور تردد می‌کنند، از استاندارد یورو ۵ یا یورو ۶ بهره‌مند هستند، اما فقط حدود ۴۰ درصد بنزین یا گازوئیلی که در ایران توزیع می‌شود، استاندارد یورو ۴ را دارد. این موضوع نیز خلاف واقع است، زیرا حتی سازمان ملی استاندارد که بر استاندارد بودن ۷۱ درصد از بنزین توزیعی کشور صحه می‌گذارد، حاضر نیست استاندارد خودروهای تولیدی در داخل را تأیید کند و پراید به عنوان پرتیراژترین خودرو در ایران، به دلیل عدم استاندارد از چرخه تولید خارج شده است. پس چگونه ممکن است عمده خودروهای داخلی استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ را دریافت کرده باشند.

نقیض ادعای آقای گل علیزاده البته در بند آخر همین گزارش وجود دارد. وی در این بند مدعی شده که اکنون از ۲۵ میلیون خودرویی که در کشور استفاده می‌شود، حدود ۶.۵ میلیون و از ۱۲ میلیون موتورسیکلت نیز حدود ۹۰ درصدشان فرسوده است. ضمن اینکه بخش قابل‌توجهی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز به‌دلیل سن بالایشان مصرف سوخت و آلایندگی بیشتری دارند، حتی خودروهایی که فرسوده نیستند نیز مصرف بنزین و آلایندگی زیادی دارند، بنابراین مقصر دانستن سوخت در آلودگی هوا و ادعای کذب غیراستاندارد بودن ۶۲ درصد از بنزین توزیعی در کشور به دور از انصاف و با غرض مطرح شده است.»