عملیات تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز گرگانرود آغاز شد
عملیات تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز گرگانرود آغاز شد
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان از آغاز عملیات تخریب آب‌بندان‌های غیرمجاز بستر و حاشیه رودخانه گرگانرود در استان خبر داد و گفت: در راستای اجرای این طرح، دو باب آب‌بندان تخریب شد و این روند تا تخریب کامل آب بندان‌های غیرمجاز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “جواد تیموری” اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای تامین گلستان، ۹۶ آب‌بندان غیرمجاز با سطح ۴۴۰ هکتار و حجم ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در بستر رودخانه و حاشیه گرگانرود به طول ۳۰ کیلومتر در حد فاصل شهر گنبد منتهی به ورودی سد وشمگیر تخریب می شود که اولویت تخریب مربوط به ۷۵ مورد آب بندان‌های موجود در بستر فعال رودخانه گرگانرود است و در مرحله بعدی ۲۱ آب بندان واقع در بستر سابق در برنامه تخریب قرار می گیرند.
وی گفت: نشست‌های کارشناسی با حضور معاونت‌های مرتبط ستادی و مدیران شهرستان‌ انجام و آب‌بندان‌های غیرمجاز شناسایی و ۲ تا ۳ مرحله اخطاریه به متصرفان داده شد.
تیموری ادامه داد: آنچه قانون‌گذار به آن اشاره کرده این است که بستر رودخانه‌ها جزو انفال بوده و منابع آب چه آب زیر زمینی و چه آب‌های سطحی جزو مشترکات است و هرکس در هر مکان و زمان که می‌خواهد استفاده کند باید درخواست مجوز ارائه دهد و بعد از بررسی موارد فنی اگر دارای شرایط لازم باشد توسط شرکت‌های آب منطقه ای با صدور مجوز موافقت می شود.
تیموری همچنین با اشاره به اهمیت رودخانه گرگانرود در استان گلستان که در شرایط ترسالی و خشکسالی مدیریت خاص خود را می‌طلبد، بیان کرد: در شرایط سیلابی باید مسیر رودخانه کاملا باز باشد که بتواند جریان‌های سیلابی را بدرستی هدایت کند تا سیلاب به بخش های اطراف آسیب وارد نکند.
وی ادامه داد: همچنین در زمان‌های خشکسالی نیز برداشت‌های آبی که توسط این آب‌بندان ها انجام می‌شود مانع از این می‌شود که به بهره‌برداران دارای مجوز آب برسد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای گلستان افزود: بسته‌های حمایتی ویژه‌ای برای افرادی که معیشت آنها از این راه تامین می‌شود در نظر گرفته شده است که از جمله اراضی که تحت پوشش آب‌بندان‌ها بوده است بصورت کشت موقت زراعی در اختیار متصرفین فعلی آنها قرار خواهد گرفت و دیگر اینکه با توجه به اینکه شرکت آب منطقه‌ای موفق شد از وزرات نیرو تخصیصی را از آب دریا بگیرد، این امکان وجود دارد که در صورت تمایل درقالب شرکت تعاونی آبزی‌پروری در منطقه مورد نظر کارشناسان مربوطه، پرورش آبزیان شکل بگیرد و به فعالیت خود بپردازند.
به گفته تیموری این آب‌بندان‌های غیر مجاز به هیچ‌وجه مجوز بهره‌برداری و آبگیری ندارند و در جلسه ای که اخیرا با حضور مدیران شهرستان‌ گنبدکاووس و متصرفین این آب بندانها تشکیل شد، تا ۲۲ بهمن فرصت داده شد که متصرفین آب‌بندان‌ها خودشان عملیات تخریب را انجام دهند.