برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، امکان کشاورزی تا ۱۰ سال آینده را از بین خواهد برد
برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، امکان کشاورزی تا ۱۰ سال آینده را از بین خواهد برد
یک متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی با اشاره به اینکه به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی کیفیت آبی که از چاه‌ها برداشت می‌شود، مناسب نیست و عملا با آن آب امکان کشاورزی وجود ندارد، گفت: با این حساب این تصور هم نمی‌رود که تا ۱۰سال آینده حتی بتوانیم با منابع آبی که از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، امکان کشاورزی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “علی ارواحی” گفت: حفر چاه‌های عمیق چه مجاز و چه غیرمجاز در دشت‌ها و مزارع کشاورزی آسیب جبران ناپذیری را بر تالاب‌های کشور وارد می‌کند؛ به طوری که در برخی موارد دیگر قابل جبران نیست و در این شرایط تالابی که زمانی حیات‌بخش یک منطقه بود، دیگر به کانون گرد و غبار تبدیل شده است.
وی افزود: نگاهی به روند حفر چاه‌ها چه مجاز و چه غیرمجاز در کشور نشان می‌دهد که در مدت چهار دهه گذشته بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها شدت گرفته است، این مساله شاید از سیاست‌های ما در زمینه توسعه کشاورزی و خودکفایی در محصولات نشأت می‌گرفت اما غافل از اینکه متناسب با توان سرزمین ما نبود.
وی اظهار داشت: به طور مثال، حدود ۴۰سال پیش در اطراف تالاب پریشان ۵۰حلقه چاه بود، اما اکنون حدود هزار حلقه چاه اطراف این تالاب وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۰۰حلقه چاه غیرمجاز است؛ با این حساب روندی را آغاز کرده‌ایم که همان تشدید فشار بر منابع آبی زیر زمینی در کشور است.
متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی ادامه داد: از طرف دیگر در دهه ۵۰حدود ۱۵هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود داشت، اما اکنون آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد، جدای از چاه‌های غیرمجاز زیادی که در کشور حفر شده، چاه‌های مجاز ما هم عمدتا متناسب با پروانه بهره‌برداری، آب برداشت نمی‌کنند؛ در واقع بسیاری از آنها بیشتر از میزان پروانه‌ای که برای آنها صادر شده، بهره‌برداری می‌کنند، علاوه بر این، عمدتا بارها این چاه‌ها کف‌شکنی شدند یعنی عمقشان افزایش یافته است و این خود نشان می‌دهد که به شدت سفره‌های آبی زیرزمینی در دشت‌های مختلف کشور در حال افت سطح است و چاه‌های مجاز هم کف‌شکنی می‌کنند تا مازاد بهره‌برداری کنند.
وی گفت: این شکل بهره‌برداری غیراصولی و بی‌رویه از منابع آبی زیر زمینی اثر خود را بر روی حیات تالاب‌ها برجای می گذارد؛ در واقع اولین قربانی این روش بهره برداری از منابع آبی؛ تالاب‌ها و دومین قربانی بخش کشاورزی است. به عنوان مثال اکنون در پیرامون دریاچه ارومیه یا تالاب پریشان چاه‌هایی داریم که عملا کیفیت آب آنها بسیار کاهش یافته و در اصطلاح کشاورزان آب تلخ شده است؛ این اصطلاح عامه‌ای است که کشاورزان به کار می‌برند و به لحاظ فنی یعنی اینکه میزان املاح و شوری آب از سطح استانداری که می‌شود با آن کشاورزی انجام داد هم فراتر رفته و این امکان را حتی شاید در میان مدت برای کشاورزی هم فراهم نکند.
ارواحی افزود: در واقع به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی کیفیت آبی که از چاه‌ها برداشت می‌شود، مناسب نیست و عملا با آن آب امکان کشاورزی هم وجود ندارد. با این حساب حتی این تصور هم نمی‌رود که تا ۱۰سال آینده حتی بتوانیم با منابع آبی که از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود امکان کشاورزی وجود داشته باشد.
وی درباره اینکه راهکار چیست، گفت: یکی از راه‌هایی که منجر به کاهش برداشت و حتی اضافه برداشت از چاه‌ها می‌شود، نصب کنتورهای هوشمند است.
وی اظهار داشت: نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است، این که هر بار که با وزارت جهاد کشاورزی درباره مدیریت منابع آبی صحبت می‌کنیم به الگوی کشت اشاره می‌کنند؛ این در حالی است که باید حقیقتی را بپذیریم؛ اینکه سیاستگذاری دولت‌ها در چند دهه گذشته مسیر را به سمتی برده است که کشاورز هم در این شرایط اقتصادی مانند هر بخش دیگری به دنبال بهره‌برداری اقتصادی باشد؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید مطالعه کند که در دشت‌های مختلف چه کشت‌هایی انجام شود که از لحاظ ریالی ارزش اقتصادی داشته باشد و همزمان آب کمتری مصرف کند؛ در غیر این صورت اینکه صرفا به کشاورز گفته شود که از یک محصول آب‌بر دست بکشد و از مزایای اقتصادی آن هم چشم‌پوشی کند، نتیجه بخش نخواهد بود کما اینکه در مدت چهار دهه اجرای هر چیزی که درباره الگوی کشت گفته شده را روی زمین نمی‌بینیم.

منبع: ایرنا