آلودگی هوا چگونه احتمال ابتلا به “افسردگی” را تشدید می‌کند؟
آلودگی هوا چگونه احتمال ابتلا به “افسردگی” را تشدید می‌کند؟
یک مطالعه جدید نشان داد که آلودگی هوای ناشی از ترافیک در مدت زمان کوتاهی عملکرد مغز را مختل می‌کند. طبق این تحقیقات، تنها دو ساعت قرار گرفتن در معرض اگزوز خودروهای دیزلی باعث کاهش عملکرد مغز و افزایش احتمال ابتلا به افسردگی می‌شود.

به گزارش«نبض انرژی»یک مطالعه جدید توسط دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان داد که آلودگی هوای ناشی از ترافیک در مدت زمان کوتاهی عملکرد مغز را مختل می‌کند. طبق این تحقیقات، تنها دو ساعت قرار گرفتن در معرض اگزوز خودروهای دیزلی باعث کاهش عملکرد مغز و افزایش احتمال ابتلا به افسردگی می‌شود.

دکتر کریس کارلستن؛ نویسنده ارشد این مطالعه گفت: برای چندین دهه، دانشمندان فکر می‌کردند که مغز ممکن است از اثرات مضر آلودگی هوا محافظت شود اما مطالعه ما خلاف آن را نشان داد.

در این مطالعه 25 بزرگسال برای مدت کوتاهی در معرض اگزوز خودروی دیزلی قرار گرفتند و فعالیت مغزی آن‌ها قبل و بعد از هر بار قرار گرفتن در معرض آلودگی بررسی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که آلودگی ناشی از ترافیک بخشی از شبکه‌های مغزی را قطع می‌کند که قطع شدن این رشته‌ها احتمال ابتلا به بیماری‌های شناختی و افسردگی را تشدید می‌کند.

دانشمندان هشدار دادند، مردم باید مراقب هوایی که تنفس می‌کنند باشند و اقدامات لازم را برای به حداقل رساندنِ قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های مضر هوا مانند اگزوز خودروها انجام دهند. مهم است که اطمینان حاصل کنید که فیلتر هوای ماشین شما به خوبی کار می‌کند و اگر در خیابانی شلوغ پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کنید، باید تغییر مسیر دهید.

این گزارش می‌افزاید، آلودگی هوا اکنون به عنوان بزرگترین تهدید زیست محیطی برای سلامت انسان شناخته شده و ما به طور فزاینده‌ای شاهد تأثیرات آن در تمام سیستم‌های اصلی و اندام‌های مختلف هستیم.

نتایج این مطالعه در مجله Environmental Health منتشر شده است.

منبع:تسنیم