افزایش بهره‌وری نیروگاه خرمشهر با بهره‌برداری از یک طرح دانش‌بنیان
افزایش بهره‌وری نیروگاه خرمشهر با بهره‌برداری از یک طرح دانش‌بنیان
با بهره‌برداری از یک طرح دانش‌بنیان، ضمن ارتقای بهره وری نیروگاه خرمشهر، ظرفیت تولید برق این نیروگاه به میزان ۱۲۰ مگاوات افزایش یافت.

به گزارش«نبض انرژی»سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح طرح افزایش 120 مگاواتی ظرفیت تولید نیروگاه خرمشهر، اظهار داشت: این نیروگاه با تولید 1.8 درصد از تولید کل برق کشور، یکی از نیروگاه های مهم صنعت برق کشور است و در حال حاضر با دارا بودن 6 واحد 160 مگاواتی، ظرفیتی اسمی معادل 1000 مگاوات انرژی را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: همکاران ما در بنیاد با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شدند بدون مصرف سوخت بیشتر و با افزایش راندمان واحدها، ظرفیت تولید هر واحد این نیروگاه را از 160 مگاوات به 180 مگاوات ارتقاء دهند و میزان تولید برق در این نیروگاه به میزان 120 مگاوات افزایش یابد.

* افزایش راندمان نیروگاه خرمشهر به 40 درصد

فتاح با تاکید بر استفاده از تکنولوژی جدید برای افزایش راندمان واحدهای این نیروگاه گفت: این دستاورد که با تکیه بر دانش مهندسان ایرانی به دست آمد جای تبریک و تقدیر دارد.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه نیروگاه حرارتی خرمشهر راندمانی معادل 35 درصد داشت که با بهره برداری از این طرح جدید، به 40 درصد رسید، گفت: این پروژه با سرمایه گذاری 130 میلیارد تومان و بر پایه فکر خلاق مهندسان ایرانی اجرا شده است.

وی افزود: خوشبختانه تبدیل این نیروگاه به یک نیروگاه سیکل ترکیبی، مصوبه شورای اقتصاد دولت و هیئت وزیران را اخذ کرده ولی اجرای آن نیازمند 384 میلیون یورو سرمایه‌گذاری است که این اعتبار باید به صورت تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی تامین شود.

* بنیاد مستضعفان‌ آماده سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد تومانی در نیروگاه خرمشهر

رئیس بنیاد مستضعفان تصریح کرد: نکته حائز اهمیت آن است که با اضافه شدن 3 واحد بخار به واحدهای حرارتی فعلی و تبدیل این نیروگاه به «سیکل ترکیبی»، راندمان این نیروگاه به بیش از ٥� درصد افزایش پیدا می‌کند و ظرفیت تولید آن نیز 500 مگاوات بیشتر می‌شود.

فتاح با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان حاضر است این سرمایه‌گذاری را انجام دهد گفت: در صورت تامین منابع ارزی و همچنین تامین آب مورد نیاز نیروگاه، بنیاد مستضعفان حاضر است بیش از 12 هزار میلیارد تومان را برای تبدیل این نیروگاه به سیکل ترکیبی و افزایش راندمان نیروگاه خرمشهر سرمایه‌گذاری کند و امیدواریم در صورت تحقق این موارد، اجرای این پروژه در دولت فعلی کلید بخورد و به بهره‌برداری نیز برسد.