فرانسه و آلمان سازوکار مشترک خرید گاز ایجاد می‌کنند
فرانسه و آلمان سازوکار مشترک خرید گاز ایجاد می‌کنند
رئیس‌جمهور فرانسه طی اظهاراتی اعلام کرد که این کشور و آلمان توافق کرده‌اند که بر روی سازوکار مشترک خرید گاز با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از خبرگزاری تاس، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور و آلمان توافق کرده‌اند که بر روی سازوکار مشترک خرید گاز با یکدیگر همکاری کنند.

وی در یک کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم در مورد سازوکار مشترک خرید گاز با یکدیگر همکاری کنیم.

مکرون گفت: این کار در سال پیش رو انجام خواهد شد… ما می خواهیم سازوکارهای خرید را برای چشم انداز بلندمدت ایجاد کنیم و برای ایجاد یک بستر مشترک کار کنیم.

رئیس جمهور فرانسه در ادامه تأکید کرد که کشورهای اتحادیه اروپا ماه‌هاست که با پیامدهای جنگ اوکراین در بخش انرژی مواجه بوده‌اند که منجر به رشد قیمت گاز شد و بر قابلیت اطمینان از منابع انرژی تأثیر منفی گذاشت.

مکرون افزود: ما اقداماتی را برای تنوع بخشیدن به خرید گاز و تقویت مشارکت خود در بخش انرژی انجام داده‌ایم.

قیمت گاز در اروپا طی سال گذشته میلادی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو شاهد جهش شدیدی بود.

روسیه تا سال 2022 بزرگترین تامین کننده گاز اروپا بود. اما در حال حاضر صادرات گاز این کشور به اروپا بسیار کاهش یافته و این وضعیت با حادثه‌ای که در ماه سپتامبر رخ داد و طی آن خط لوله نورد استریم 1، مسیر اصلی تحویل گاز روسیه به اروپا، از کار افتاد، تشدید شده است.

بر اساس این گزارش، در پی افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از کشورهایی از جمله قطر و هوای نسبتاً گرم در اروپا، قیمت‌ها تا پایان سال گذشته میلادی روند نزولی یافت.

با این حال، قیمت‌ها هنوز بسیار بالاتر از میانگین کلی است و تحلیلگران می‌گویند زمانی که چین اقتصاد خود را به طور کامل پس از قرنطینه‌های همه‌گیری بازگشایی کند و تقاضای جهانی را افزایش دهد، ممکن است دوباره افزایش یابد.

منبع: تسنیم