هلند بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا را تعطیل می‌کند
هلند بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا را تعطیل می‌کند
دولت هلند قصد دارد میدان گازی گرونینگن را در سال جاری میلادی به‌خاطر افزایش فعالیت‌های لرزه‌ای در نزدیکی آن و علی‌رغم مشکل گاز اروپا تعطیل کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، دولت هلند قصد دارد میدان گازی گرونینگن را در سال جاری میلادی علی‌رغم مشکل گاز اروپا تعطیل کند. گرونینگن بزرگ‌ترین میدان گازی اروپاست.

 طبق گفته یکی از مقامات دولتی هلند، این میدان گازی خطرناک است و دولت هیچ طرحی برای توسعه تولید از آن ندارد.

 وی گفت:«ما این میدان گازی را به‌خاطر مسائل ایمنی باز نخواهیم کرد. استفاده از این میدان گازی احتمال بروز زلزله را افزایش می‌دهد و ما نمی‌خواهیم مسئول این اتفاق باشیم».

 تولید از میدان گازی گرونینگن محدود شده و طرح‌هایی برای تعطیلی کلی تولید در این میدان به‌خاطر افزایش فعالیت‌های لرزه‌ای در نزدیکی آن، حتی قبل از بحران انرژی اروپا ارائه شده بود.

 به‌دنبال افزایش قیمت گاز در پاییز 2021 و بعد بهار 2022، برخی درمورد ادامه فعالیت در این میدان گازی گمانه‌زنی‌هایی کردند تا کمبود عرضه گاز به‌خاطر محدود شدن واردات گاز از طریق خط لوله از روسیه جبران شود.

 دولت هلند از ابتدا در این مورد تردید داشت و پیشنهاد افزایش تولید حتی با حداقل حجم 2.8 میلیارد مترمکعب را داد. اما در مورد این تصمیم هم حالا تجدیدنظر شده‌است.

 از دهه 1980، سالانه 100 زلزله در اطراف گرونینگن اتفاق می‌افتد. به اپراتور این میدان گازی که شعبه‌ای از شرکت‌های شل و اکسون است برای کاهش تولید در 2023 دستور داده‌شده بود و هدف تعطیلی تدریجی این میدان گازی بود.

منبع: تسنیم