رفع محرومیت از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان با اجرای طرح جهاد آبرسانی
رفع محرومیت از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان با اجرای طرح جهاد آبرسانی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از اجرای طرح جهاد آبرسانی در همه روستاهای فاقد شبکه جنوب استان خبر داد و گفت: از اردیبهشت‌ امسال تاکنون ۲۷۶ کیلومتر لوله‌گذاری شبکه توزیع آب انجام شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  علیرضا قاسمی” با اشاره به سفر رئیس کمیسیون آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که با هدف بررسی طرح‌های مصوب حوزه آب جنوب سیستان و بلوچستان و بازدید از روند اجرای پروژه‌ها صورت گرفت، تصریح کرد: در جلسه‌ شورای اداری شهرستان قصرقند ضمن بررسی و اعلام روند پیشبرد مصوبات سفر اردیبهشت کمیسیون آب به استان، مصوبات جدیدی در حوزه آب شرب روستایی و شهری به تصویب رسید.
وی با اشاره به مراحل اجرای 14 مصوبه سفر اردیبهشت 1401 کمیسیون آب به سیستان و بلوچستان گفت: طی این مدت 5 مصوبه به طور کامل انجام شده و مابقی در حال اجرا قرار دارد.
قاسمی در این‌باره تصریح کرد: یکی از مهمترین مصوبات اتصال روستاهای منطقه ریمدان به سد زیردان هست که حدود ۱۱ کیلومتر لوله ۴۰۰ اجرا شده و در مرحله تست قرار دارد.
وی ادامه داد: در راستای افزایش انتقال آب با استفاده از ظرفیت شیرین‌سازی آب دریا، 9.2 کیلومتر از خط انتقال جدید آب از آب‌شیرین‌کن به چابهار اجرا شده و علاوه بر تهیه 11 کیلومتر لوله‌، 6 کیلومتر لوله نیز سفارش‌گذاری شده است.
وی با بیان اینکه در این راستا جلسات متعددی با سرمایه‌گذار برگزار شده، اضافه کرد: در بخش مرکزی چابهار و شهرستان دشتیاری اجرای خط پزم تکمیل و در مرحله اتصال به شبکه است.

خیز بلند دولت برای رفع محرومیت از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کلیه روستاهای فاقد یا دارای تنش آبی شهرستان‌های حوزه جنوب شامل دشتیاری، چابهار، قصر قند، کنارک و بخش مرکزی شهرستان نیکشهر در طرح جهاد آبرسانی لحاظ شده است، افزود: در این راستا برنامه‌ریزی برای لوله‌گذاری کلیه روستاهای فاقد شبکه در قالب طرح جهاد آبرسانی انجام شده است.
قاسمی با اشاره به روند اجرای این طرح در شهرستان‌‌های چابهار و دشتیاری با پایین‌ترین شاخص آبرسانی، گفت: از اردیبهشت امسال تاکنون 276 کیلومتر لوله‌گذاری شبکه توزیع آب انجام شده است.
وی افزود: در جلسه شورای اداری شهرستان قصرقند قرار شد تا پایان سال 1402 شبکه آب همه روستاهای فاقد در شهرستان چابهار و دشتیاری اجرا و خطوط انتقال در اولویت طرح جهاد آبرسانی قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد عملیات اجرایی خط انتقال آب شرب ساحل‌نشینان بریس و پسابندر تا پایان سال، خط انتقال از آب‌شیرین‌کن تا سه راهی گیت منطقه آزاد و عملیات اجرایی خط انتقال آب از لاتیدان به روستاهای بخش مرکزی شهرستان چابهار تا نیمه اول سال 1402 شروع شود.
قاسمی با بیان اینکه تقویت ناوگان آبرسانی سیار یکی دیگر از برنامه‌های این شرکت است، افزود: در همین راستا یک دستگاه تانکر آبرسانی اضافه شده و مقرر شد تانکر جدید نیز برای حوزه جنوب تأمین شود.
وی از تلاش برای راه‌اندازی پکیج تصفیه آب در مجتمع تلنگ تا اردیبهشت به عنوان یکی دیگر از مصوبات این سفر خبر داد و اضافه کرد: به منظور تقویت تأمین و انتقال آب در سطح شهرستان‌های کنارک و زرآباد، عملیات اصلاح خط انتقال مجتمع بندینی  این شهرستان تا قبل از سال شروع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به سایر مصوبات این سفر، از شروع عملیات آبرسانی مجتمع‌ خیرآباد شهرستان نیکشهر و مجتمع‌های حمیری و فضل‌الهی شهرستان قصرقند تا پایان سال خبر داد و افزود: در حمیری تا الان 40 کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده و برای ادامه کار لازم است پیمانکار جدید انتخاب شود.
قاسمی افزود: همچنین مقرر شد عملیات اجرایی برای کلیه روستاهای فاقد آب منطقه شارک از توابع شهرستان قصرقند در قالب طرح جهاد آبرسانی تا قبل از سال جاری شروع شود
این گزارش می‌افزاید، رئیس کمیسیون آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سفر خود به سیستان و بلوچستان که با حضور معاون مهندسی شرکت آب و فاضلاب کشور همراه بود، از روند پیشبرد طرح‌های آبرسانی جنوب استان از جمله پروژه اجرای خط  انتقال آب  چابهار، کارخانه آب شیرین کن کنارک، طرح جهاد آبرسانی به روستاهای چابهار و دشتیاری بازدید و در پایان نیز جلسه جمع‌بندی در شهرستان قصرقند برگزار شد.