افزایش ظرفیت پساب شهری تخصیص یافته به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با همکاری وزارت نیرو
افزایش ظرفیت پساب شهری تخصیص یافته به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با همکاری وزارت نیرو
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اضافه شدن 700 لیتر بر ثانیه به ظرفیت پساب شهری تخصیص یافته به منظور تأمین بخشی از کسری آب مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “علی رسولیان” با بیان این مطلب در نشست بررسی آخرین وضعیت برنامه‌های تأمین آب پایدار برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی که با حضور مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها به صورت ارتباط تصویری برخط برگزار شد، افزود: پساب شهری پایدارترین منبع برای تأمین آب بخش صنعت و معدن و شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که مسائل اجتماعی کمتری را نیز به دنبال دارد و باید به صورت ویژه در دستور کار قرار داده شود.
وی اضافه کرد: در سال جاری با همکاری وزارت نیرو برای افزایش تخصیص پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری به میزان 1000 لیتر بر ثانیه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در جهت کمک به حل بخشی از کسری آب مورد نیاز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، باید در انجام فعالیت‌های لازم برای تصفیه تکمیلی و انتقال آنها به مناطق هدف، تسریع شود.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: با تحقق شاخص‌های مصوب ابلاغی و پیگیری‌های به عمل آمده، طی 10 ماه سال جاری در مجموع 700 لیتر بر ثانیه (معادل 70 درصد شاخص مصوب) به ظرفیت پساب شهری تخصیص یافته به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها اضافه شده است.
رسولیان خاطرنشان کرد: بر این مبنا با توجه به تخصیص‌های اخذ شده در سال قبل، مجموع ظرفیت پساب شهری اختصاص یافته به منظور تأمین بخشی از کسری آب مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی به 1900 لیتر بر ثانیه رسیده است.
وی یادآور شد: در 10 ماهه سال جاری به منظور تحقق شاخص‌های مصوب مربوطه، عملیات اجرایی انتقال 400 لیتر بر ثانیه پساب شهری از تخصیص‌های اخذ شده در این زمینه به شهرک‌ها و نواحی صنعتی مربوطه پیگیری شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: همچنین با مجموع فعالیت‌های انجام شده در زمینه اجرای پروژه‌های بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب خروجی تصفیه شده، تصفیه خانه‌های فاضلاب، شهرک‌ها و نواحی صنعتی و اجرای 76 سامانه استفاده مجدد از پساب، ظرفیت بازچرخانی پساب از 35هزار مترمکعب در روز در پایان سال 1400 به 59 هزار مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده است.
در این نشست، “فتحعلی محمدزاده” معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، آخرین وضعیت برنامه‌های تأمین آب پایدار از پساب برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور و میزان تحقق این برنامه در سال جاری را تشریح کرد.