حجم آب مخازن سدهای کردستان ۵۹ میلیون مترمکعب کاهش یافت
حجم آب مخازن سدهای کردستان ۵۹ میلیون مترمکعب کاهش یافت
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر ۹۱۸.۴ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای استان وجود دارد که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته، ۵۹ میلیون مترمکعب کمتر است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»آرش آریانژاد حجم نرمال مخازن سدهای استان را ۲ میلیارد و ۷۰۲ میلیون مترمکعب اعلام و اظهار کرد: سال آبی قبل در همین زمان، ۹۷۷.۴ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای کردستان ذخیره بود.

وی ادامه داد: به دلیل بارش‌های اخیر و با سرازیر شدن حجم خوبی از رواناب بر اثر بارش برف در بالادست، حجم آب سدها افزایش خواهد یافت، با این وجود استفاده بهینه از آب، ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه حجم آب کنونی مخزن سد قشلاق ۱۰۸ میلیون مترمکعب است، افزود: سال قبل این سد در همین بازه زمانی، ۱۲۴.۵ میلیون مترمکعب آب داشت.

آریانژاد با اشاره به اینکه اکنون حجم مخزن سد آزاد ۸۸.۸۰ میلیون مترمکعب است و سال آبی گذشته ۷۰.۳۸ میلیون مترمکعب بود، یادآور شد: حجم آب مخزن سد سنگ سیاه ۶ میلیون مترمکعب است که سال آبی گذشته این رقم، ۱۱.۵۹ میلیون مترمکعب بود.

وی حجم آب مخزن سد بانه را در حال حاضر ۵۹۰ هزار مترمکعب عنوان و این عدد را در سال آبی قبل ۳۹ هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: سال آبی گذشته حجم آب سد زریبار ۳۱ میلیون مترمکعب بود که اکنون ۲۸.۲۶ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: سد چراغ ویس در حال حاضر ۴۵.۳۴ میلیون مترمکعب آب دارد در حالیکه این عدد در سال آبی گذشته ۴۸.۱۸ میلیون مترمکعب بود.

آریانژاد با اشاره به حجم ۶۶.۲۶ میلیون مترمکعبی سدگاران، اضافه کرد: سال آبی گذشته این سد در همین بازه زمانی ۶۹ میلیون مترمکعب آب داشت.

وی گفت: سد زیویه اکنون ۳.۹۰ میلیون مترمکعب آب دارد ولی سال قبل ۲.۸۷ میلیون مترمکعب آب داشت، ضمن اینکه حجم کنونی مخزن سد سورال ۵.۴۹ میلیون مترمکعب است و سال آبی گذشته این رقم ۸.۵۳ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: در حال حاضر ۶.۳۸ میلیون مترمکعب آب پشت سد سیازاخ ذخیره شده است که تفاوت چندانی با سال قبل ندارد؛ اما سد عباس آباد بانه اکنون ۴.۴۷ میلیون مترمکعب آب دارد که سال قبل در همین موقع، کمتر از ۵۰۰ هزار مترمکعب بود.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر است، بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر است، میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

منبع: ایرنا