نوآوری و خلاقیت برای افزایش ضریب ایمنی و شتاب‌بخشی به عملیات حفاری
نوآوری و خلاقیت برای افزایش ضریب ایمنی و شتاب‌بخشی به عملیات حفاری
رئیس دستگاه حفاری سنگین خشکی ۷۰ فتح از نوآوری و خلاقیت کارکنان این دکل در ساخت قطعات و تجهیزات ابداعی با هدف افزایش ضریب ایمنی و شتاب‌بخشی به عملیات حفاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، عبدالحسین شریفات گفت: کارهای ابتکاری در نتیجه همکاری کارشناس ایمنی، جوشکار و تعدادی از کارکنان با استفاده از قطعات فلزی بازیافتی از تجهیزات دستگاه صورت گرفت.

وی ساخت قطعات سرسره نجات، شاسی چرخ‌دار حمل شیر فورانگیر، محفظه شارژ کپسول‌های تنفسی، لوله هدایت سیال از دهانه چاه، جغجغه قفل‌دار مهار BOP و پمپ لجن‌کش سلر را نمونه‌هایی از این خلاقیت کارکنان سخت‌کوش دستگاه حفاری ۷۰ فتح اعلام کرد.

رئیس دستگاه حفاری سنگین خشکی فتح که کار در میدان‌های اهواز، گچساران، مارون، هفتکل و مسجدسلیمان و سرپرستی ۶ دستگاه حفاری را در کارنامه خود دارد، درباره‌ کارایی این قطعات در عملیات حفاری توضیح داد: همه قطعات و تجهیزات ساخته‌شده حاصل تجربیات همکاران در بخش ایمنی و هنگام‌ کار و بروز حادثه تهیه‌شده و سرسره نجات در استانداردهای جدید یکی از موارد بالا بردن سطح ایمنی در دستگاه حفاری و از موارد اصلی در زمان‌ برپایی دکل است.

شریفات سرعت عمل در نصب شیرهای فورانگیر را از عوامل مهم در کاهش ضریب حادثه در دستگاه‌های حفاری دانست و افزود: برپایی شیرهای فورانگیر از طریق کابل، بلاک و اتصالات در ارتفاع از سوی چند دستگاه بالابرنده و تعدادی نیروی کار انجام می‌پذیرد که با خلاقیت و ساخت شاسی چرخ‌دار حمل این شیر در خارج محوطه دکل به‌صورت کامل بسته و به‌وسیله شاسی طراحی‌شده به سمت سلر و شیر خروجی برای نصب هدایت می‌شود و حوادث احتمالی را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه پر کردن کپسول‌های تنفسی بدون حفاظ و در فشار بالا بسیار خطرناک است، گفت: ساخت این قطعه برای حفاظت از جان کارکنان و جلوگیری از تبعات احتمالی ضروری بود. با ساخت این محفظه فلزی قوی، کپسول‌ها زمان پر شدن در این محفظه قرار می‌گیرند و با فشار مشخص شده و با ضریب ایمنی بالا و بدون حادثه پر می‌شوند.

رئیس دستگاه حفاری سنگین خشکی فتح درباره لوله هدایت سیال از دهانه چاه، جغجغه مهار BOP و پمپ لجن‌کش سلر ساخته‌شده اظهار کرد: لوله هدایت سیال از دهانه چاه متحرک ساخته‌شده محل اتصال متحرکی دارد و در زمان نصب به‌راحتی و در زمان بسیار کم راه‌اندازی می‌شود و جغجغه مهار BOP از لحاظ ایمنی ازز ضریب بالایی برخوردار است و از مزایای پمپ لجن‌کش سلر طراحی‌شده به مکش سریع، کاهش مصرف آب و جابه‌جایی راحت آن می‌توان اشاره کرد.