وعده‌ای که در دولت قبل محقق نشد| علت ناترازی گاز در کشور چیست؟
وعده‌ای که در دولت قبل محقق نشد| علت ناترازی گاز در کشور چیست؟
ریشه ناترازی گاز در کشور طی سال‌های اخیر، ناشی از عدم اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، عدم سرمایه‌گذاری لازم در پروژه‌های مربوط به افزایش و ازدیاد تولید گاز است که متاسفانه در دولت قبلی به آن پرداخته نشده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی که امروزه مورد توجه قرار گرفته موضوع کمبود گاز در برخی از استان‌ها و افت فشار گاز بوده است که برخی از کارشناسان علت آن عدم سرمایه گذاری و ناترازی تولید و مصرف در کشور عنوان می‌کنند.

ریشه ناترازی گاز در کشور طی سال‌های اخیر، ناشی از عدم اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، عدم سرمایه‌گذاری لازم در پروژه‌های مربوط به افزایش و ازدیاد تولید گاز، بی‌توجهی و به حاشیه راندن پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز، وجود پروژه‌های ناتمام متعدد و عدم توجه لازم به مشکل افت فشار در میادین گازی مختلف توسط دولت قبل است که این موضوعات به صورت جد دنبال نشده است.

مطابق با اسناد بالادستی و برنامه‌های ابلاغی، تولید گاز در کشور با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری لازم می‌بایست به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز می‌رسید که متاسفانه این مهم در دولت قبل محقق نشد و میزان تولید از برنامه مصوب عقب مانده و صنعت گاز با ناترازی روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب تحویل دولت سیزدهم شد.

به بیان دیگر، با وجود اهتمام جدی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور به مسئله برطرف کردن ناترازی گاز، چالش ناترازی در زمستان به طور نسبی در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت و دلیل این معضل نیز علاوه بر عدم توجه دولت‌های قبل به مسئله سرمایه‌گذاری در صنعت گاز، زمان‌بر بودن پروژه‌های نفت و گاز از آغاز توسعه میادین تا بهره برداری از آن‌ها است و انباشت بی‌عملی یا کندی در اجرای این طرح‌ها در دولت‌های قبل دامنه ناترازی گاز را بیشتر کرده است.

طی هفته‌های اخیر، با وجود ورود سامانه سرمایی شدید که منجر به کاهش دمای ۲۰ استان به منفی ۱۵ درجه و افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی گاز روزانه در کشور و افت فشار گاز در استان‌های خراسان و همچنین استان‌های غربی و شمال غربی نیز بود و همچنین، قطع ناگهانی گاز توسط ترکمنستان به دلایل فنی، با تدابیر مدیران و مهارت، دانش و تخصص کارشناسان و متخصصان صنعت گاز با آمادگی کامل و حضور میدانی مدیران ارشد و اکیپ‌های عملیاتی و امدادی و تغییر آرایش پیچیده شبکه، صنعت گاز موفق به مهار و مدیریت تکانه‌های شدید ناشی از قطع گاز و افزایش چشمگیر مصرف شد.

اضافه می‌شود، اکنون بیش از ۲۷ میلیون مشترک در شهر‌ها و روستا‌های کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند و با تدابیر به هنگام و مؤثر، تنها گاز ۱۷ هزار مشترک در بخشی از شهر تربت جام قطع که با حضور امدادگران و کارشناسان در کنار مردم شریف به سرعت به مشکلات مردم رسیدگی شد.