وضعیت منابع سدها و آب‌های زیرزمینی مناسب نیست/ چاره‌ای جز اجرای الگوی کشت نداریم
وضعیت منابع سدها و آب‌های زیرزمینی مناسب نیست/ چاره‌ای جز اجرای الگوی کشت نداریم
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود سه میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی در کشور از طریق سدهای وزارت نیرو آبیاری می‌شود، درحالی که امسال وضعیت آبی خوبی را در سدهای کشور نداریم، منابع آب زیرزمینی نیز وضعیت خوبی ندارند و چاره ای جز اجرای الگوی کشت نداریم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» صفدر نیازی‌شهرکی در آئین رونمایی از برنامه الگوی کشت شهرستان ملایر افزود: آب‌های زیرزمینی نیز وضعیت خوبی ندارند و چاره‌ای جز حرکت به سمت الگوی کشت نداریم.
وی به روند اجرای آبیاری در زمین های کشاورزی از گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: زمانی آبیاری از طریق کانال‌های آبی خاکی بود، سپس به بتنی و لوله‌ای تغییر یافت و پس از آن به صورت سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی و در نهایت آبیاری زیرسطحی اجرا شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: این روند آبیاری با توجه به نوع اقلیم، آب و هوا، نوع محصول و خاک به آبیاری هوشمند تبدیل و طراحی شد.
به گفته نیازی‌شهرکی، سه مولفه رقم محصول، به‌زراعی و راندمان آب در تولید کمک کرد تا بتوانیم الگوی کشت را ارائه دهیم و اینکه چه محصولی را کجا و چگونه کشت کنیم.

اقلیم؛ اصلی‌ترین مولفه در الگوی کشت
وی تاکید کرد: تولیدات بخش کشاورزی از پنج میلیون تُن پس از انقلاب به ۱۲۵ میلیون تُن در زمان حال رسیده و شاهد رشد پنج برابری تولید در این بخش هستیم که عواملی همچون افزایش سطح، منابع آبی، روش‌های آبیاری و ارقام متفاوت دخیل بوده است.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امروز به این مرحله رسیده‌ایم که به معنای واقعی منابع آبی و پایه از دسترس خارج می‌شود و منابع سطحی و سدهای ما نیز به شدت در حال کاهش است و با مشکل مواجه خواهند شد.
نیازی‌شهرکی در عین حال رسیدن به پایداری تولید و توسعه پایدار را مستلزم اجرای الگوی کشت دانست و خواستار کمک و همراهی کشاورزان و تولیدکنندگان در اجرای این طرح شد و گفت: منابع آبی و پایه و منابع خاک ما وضعیت خوبی ندارند و اگر نتوانیم منابع پایه‌ای که در اختیار داریم را به بهره‌وری خوبی برسانیم، قطعا با مشکل جدی مواجه می‌شویم.
وی اقلیم را تعیین کننده نوع کشت محصولی در هر منطقه‌ای دانست و افزود: میزان بارش، نوع بارش، نوع خاک، آب و هوا و ارقام محصول نیز تعیین‌کننده نوع کشت است.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اقلیم را اصلی‌ترین مولفه در الگوی کشت عنوان و بیان کرد: منابع آبی و خاک از مهمترین عوامل دیگر در اجرای این طرح است که این سه عامل در اختبار دانشمندان و محققان مراکز تحقیقاتی قرار می‌گیرد و آنها به ما الگوی کشت می‌دهند.
نیازی‌شهرکی یادآور شد: تقریبا به ازای یک مترمکعب آب مصرفی، یک و نیم کیلو ماده خشک تولید می‌شد و این امر منطقی نیست که هر محصولی را هر کجا کشت کنیم.
به گفته وی، با وجود این عوامل اثرگذار، الگوی کشت توسط دولت حمایت می‌شود و بزودی مشکلات تسهیلات بانکی و رقم آنها نیز رفع خواهد شد و اعتبارات خوبی در زیرساخت‌ها همچون قنوات و راه‌های بین مزارع حل اختصاص خواهد یافت.