افزایش همکاری وزارت نفت با دانش‌بنیان‌ها در حوزه نفت و گاز
افزایش همکاری وزارت نفت با دانش‌بنیان‌ها در حوزه نفت و گاز
نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در پیشرفت کشور مهم دانست و گفت: خنثی‌سازی تحریم‌ها با دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»جعفر قادری در این خصوص اظهار کرد: با توجه به دانش فنی که مهندسان ما در شرکت‌های دانش‌بنیان دارند، خوشبختانه تاکنون تحریم برای تولیدات صنایع کشور مشکل خاصی را ایجاد نکرده است، زیرا با تکیه بر همین دانش‌ فنی توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از این تجهیزات را در کشور تولید کنیم.

وی افزود: شاید در تأمین ماشین‌آلات صنایع دچار مشکل شویم، اما می‌توانیم بخشی از این مشکل را با تولید و بخشی را با واردات جبران کنیم.

نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در پیشرفت کشور مهم دانست و تصریح کرد: مسیر ما در وزارت دفاع تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان بود و مشکلات را برطرف کردیم، از این رو باید این مسیر را در حوزه نفت هم به‌کار بگیریم و از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه استفاده کنیم.

قادری تأکید کرد: در واقع وزارت نفت نیز تمکن مالی و این اعتقاد را دارد که از این شرکت‌ها حمایت کند و کمبودها و فاصله‌ای را که کشور با کشورهای پیشرفته دارد جبران کند.

وی با اشاره به صادرات کاتالیست‌های ایرانی به پتروشیمی‌های روسی گفت: با دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و گاز و ارتقای دانش فنی می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی و تجهیزات را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس اعلام کرد: در کشور شرکت‌های فنی مهندسی بسیاری وجود دارد که بخش عمده‌ای از آنها دانش‌بنیان هستند و توانسته‌اند در طراحی و ساخت تجهیزات و تولیدات اقلام مورد نیاز صنایع نفت و گاز نقش‌آفرینی کنند و اقدام‌های بزرگی را رقم بزنند و با تولید بار اول اقلام راهبردی زمینه‌ساز دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ شوند. بدون‌شک این شرکت‌ها با توسعه خود می‌توانند نیاز کشور را در این شرایط تحریمی در حال و آینده برطرف سازند.

قادری به موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی اشاره کرد و افزود: پالایشگاه‌داری فراسرزمینی باید در کشور مورد توجه قرار گیرد و از دانش و فناوری کشور استفاده شود. در واقع با این اقدام‌ها می‌توانیم نیازهای کشورهای دوست و همسایه را برطرف کنیم و مقیاس تولیداتشان را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی گفت: متأسفانه دولت قبل اعتقادی به استفاده از ظرفیت‌های داخلی نداشت، اما بر خلاف آنها دولت سیزدهم و وزیر نفت تأکید دارد که از شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌ها استفاده شود و تلاش‌های خوبی نیز در این حوزه صورت گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس اظهار کرد: می‌توان این اقدام‌ها را بیشتر کرد و مجلس هم باید در این باره مشکلات قانونی را برطرف کند و اگر مشکلی در اجرا مشاهده شد با نظارت و پیگیری آن را حل کرد.