افزایش واردات نفت ایران و ونزوئلا توسط چین از طریق مالزی
افزایش واردات نفت ایران و ونزوئلا توسط چین از طریق مالزی
واردات نفت خام چین از مالزی در آخرین ماه سال گذشته میلادی افزایش یافت و به رکورد ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید. بسیاری عقیده دارند بیشتر این نفت متعلق به ایران و ونزوئلاست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، واردات نفت خام چین از مالزی در آخرین ماه سال گذشته میلادی افزایش یافته و به رکورد 1.3 میلیون بشکه در روز رسیده است. بدین‌ترتیب مالزی که تولید روزانه نفت آن 3 برابر کم‌تر از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان نفت خام به چین است، پس‌از عربستان و روسیه قرار می‌گیرد.

 اطلاعات گمرک چین نشان می‌دهد واردات نفت خام این کشور از مالزی، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک مثل عراق و امارات در ماه گذشته میلادی پیشی گرفته است.

 حجم واردات نفت چین از مالزی 3 برابر بیشتر از متوسط تولید روزانه این کشور در 9 ماه ابتدایی 2022 بوده‌است.

بنابراین بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند بخش بزرگی از نفت وارداتی از مالزی که به‌عنوان قطب نقل‌وانتقال کشتی به کشتی نفت شناخته می‌شود، درواقع متعلق به تولیدکنندگان تحریم شده‌ای مانند ایران، ونزوئلا یا روسیه است.

 بسیاری از بررسی‌ها و تحقیقات طی چند سال گذشته نشان داده چین همچنان نفت خام ایران و ونزوئلا را با عنوان نفت مالزی یا عمان خریداری می‌کند.

 ونزوئلا با اسناد جعلی و نفت‌کش‌های متعلق به ایران، نفت تحریم شده این کشور را در گذشته منتقل کرده‌است. تحقیقات نشان می‌دهد ونزوئلا نفت خام را با عنوان نفت مالزی به پالایشگاه‌های چینی می‌فروشد.

 اما علی‌رغم افزایش خرید نفت از روسیه، عربستان همچنان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین در 2022 بوده‌ و روسیه در جایگاه دوم قرار دارد. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت در دنیاست.

منبع: تسنیم