تبدیل گاز به ثروت با کاهش شدت مصرف انرژی در کشور
تبدیل گاز به ثروت با کاهش شدت مصرف انرژی در کشور
رئیس ناحیه ۲ عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالا است، گفت: گاز تولیدی در کشور باید در بخش‌های مولد سرمایه‌گذاری شده و بازوی اقتصاد را تقویت کند تا اضافه برداشت گاز به اشتغال و رونق اقتصاد بیانجامد.

به گزارش«نبض انرژی»جواد شهبازی،با بیان اینکه میدان مشترک پارس جنوبی، ۳۷ سکوی عملیاتی دارد که در مجموع ظرفیت تولید روانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز را دارد، افزود: این میدان مشترک است و هر کشور تلاش می‌کند تا بهترین برداشت را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سکوهای پارس جنوبی در دریا، به طور میانگین حدود ۱۰۰ کیلومتر از خشکی فاصله دارند، افزود: مخزن گاز این میدان ۳ هزار متر پایین‌تر از سطح دریا است.

رئیس ناحیه ۲ عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: تولید از این مخزن فنّاوری خاص خود را می‌طلبد و گاز بعد از استخراج از چاه‌ها، آب آن بر روی سکو جدا شده و سمت خشکی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه اهمیت کار افرادی که بر روی سکو گاز را استخراج می‌کنند بسیار زیاد است، گفت: بر روی هر سکو حدود ۱۲ نفر مشغول به کار هستند. هر اختلالی که در تولید گاز سکوها ایجاد شود بخش بزرگی از کشور را متاثر می‌کند.

شهبازی افزود: گاز تولیدشده در دریا به پالایشگاه‌های گاز منتقل می‌شود و بعد از پالایش به خطوط لوله سراسری تزریق می‌شود و در بخش خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد و یا صرف صادرات می‌شود و یا بخشی از آن به عنوان خوراک مجتمع‌های پتروشیمی به مصرف می‌رسد. بنابراین وقفه در تولید گاز می‌تواند تمام بخش‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تاکید کرد: اگر نیروهای عملیاتی مستقر در سکوهای دریایی پارس جنوبی کار خود را به خوبی انجام ندهند کل کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این نیروها بر روی هر سکو تلاش می‌کنند که تولید ایمن و پایدار باشد.

رئیس ناحیه ۲ عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه در موضوع مصرف گاز تنها نباید از مردم انتظار داشت، گفت: قیمت گاز در دنیا قابل مقایسه با ایران نیست و گاز را با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنند تا مصرف پایین بیاید زیرا با افزایش تولید گاز اگر به دنبال ایجاد ارزش افزوده نرویم و گاز تولیدی را به سرمایه تبدیل نکنیم، فایده‌ای برای کشور نخواهد داشت.

شهبازی با تاکید بر اینکه گاز تولیدی در کشور باید در بخش‌های مولد سرمایه‌گذاری شده و بازوی اقتصاد را تقویت کند، افزود: برای رسیدن به این هدف باید مصرف را بهینه کنیم و به جای استفاده از بخش بزرگی از گاز تولیدی در بخش خانگی، گاز را در اقتصاد وارد کنیم تا ارزش افزوده ایجاد شده توسط گاز به اشتغال و اقتصاد مردم کمک کند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها نیز هدرروی انرژی دارند، تصریح کرد: مصرف گاز در تمام بخش‌ها به شدت بالا است و هر چقدر تولید گاز در کشور انجام می‌شود، به همان اندازه نیز به مصرف می‌رسد. این موضوع باید در همه بخش‌ها از بخش خانگی گرفته تا نیروگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد و با بهینه سازی، شدت مصرف انرژی در کشور را کاهش دهیم.

رئیس ناحیه ۲ عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه در ۶ ماهه اول سال و پیش از ورود به زمستان اقداماتی برای پایداری تولید گاز انجام می دهیم، گفت: در ۶ ماهه اول سال مصرف گاز پایین‌تر است و امکان انجام تعمیرات اساسی وجود دارد. بر این اساس، هر سکو بررسی‌شده و ایرادات بعد از مشخص شدن، رفع می‌شود.

وی افزود: با تیم‌های مختلف تولید گاز در هر سکو را متوقف می‌کنیم و بعد از انجام تعمیرات، آماده تولید حداکثری در زمستان هستیم.

منبع: ایرنا