افزایش صادرات دیزل روسیه به ترکیه و مراکش
افزایش صادرات دیزل روسیه به ترکیه و مراکش
روسیه در آستانه تحریم اتحادیه اروپا به منظور تغییر مسیر فروش فرآورده های نفتی خود، صادرات دیزل به ترکیه و مراکش را افزایش داده است.

به گزارش«نبض انرژی»اتحادیه اروپا به منظور محدود کردن درآمدهای انرژی مسکو، با ممنوعیت کامل واردات فرآورده های نفتی روسیه از فوریه سال ۲۰۲۳ موافقت کرده است. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفته است روسیه مقصد عرضه خود را به آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تغییر خواهد داد.

آمار رفینیتیو آیکان نشان داد: صادرات دیزل از بنادر روسیه به ترکیه، در دسامبر سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و به بیش از ۷۵۰ هزار تن رسید و مجموع آن به ۵.۰۵ میلیون تن در مقایسه با ۳.۹۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ بالغ شد. از ابتدای ژانویه، روسیه حدود ۴۵۰ هزار تن دیزل به ترکیه صادر کرده است. صادرات دیزل روسیه به مراکش هم از ۶۶ هزار تن در سال ۲۰۲۲، به ۷۳۵ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسید و از ابتدای سال ۲۰۲۳، به حدود ۱۴۰ هزار تن بالغ شده است.

طبق آمار رفینیتیو، چندین محموله هم از روسیه به غنا، سنگال، لیبی و حتی اروگوئه و ساحل عاج ارسال شده است. در این بین، اروپا همچنان عمده دیزل روسیه را وارد کرده و مخازنش را پیش از مهلت پنج فوریه، پر می کند.

علاوه بر ممنوعیت واردات فرآورده های نفتی روسیه به اتحادیه اروپا، مکانیزم سقف قیمت گروه هفت که همزمان برای فرآورده های نفتی فعال خواهد شد، مسیر تجارت دیزل روسیه را تغییر خواهد داد. یک معامله گر گفت: تصور می کنم عرضه از سوی آسیا و خاورمیانه، جای صادرات روسیه در اروپا را خواهد گرفت اما قیمت، جای بحث دارد.

بر اساس گزارش رویترز، نواک در دسامبر گفته بود بهتر است تولید نفت روسیه کاهش پیدا کند تا این که مسکو با سقف قیمت تعیین شده از سوی کشورهای غربی، موافقت کند. تحریم اتحادیه اروپا علیه فرآورده های نفتی روسیه، ممکن است به افزایش قیمت این فرآورده ها در اروپا منجر شود.

منبع:ایسنا