افزایش واردات نفت هند از روسیه سهم اوپک را در ۲۰۲۲ به پایین‌ترین رقم رساند
افزایش واردات نفت هند از روسیه سهم اوپک را در ۲۰۲۲ به پایین‌ترین رقم رساند
سهم اوپک از واردات نفت هند در ۲۰۲۲ به دنبال افزایش خرید نفت ارزان‌تر روسیه کاهش یافت و به ۶۴.۵ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از رویترز، اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع صنعتی نشان می‌دهد روسیه در 2022 سومین عرضه کننده بزرگ نفت به هند بود و 15 درصد از کل خرید نفت این کشور را تشکیل می‌داد. بدین ترتیب سهم اوپک در واردات نفت هند به پایین‌ترین رقم طی بیش‌از یک دهه گذشته رسید.

 پالایشگاه‌های هند به‌عنوان سومین مصرف‌کننده و واردکننده بزرگ نفت در دنیا خرید نفت روسیه را که پس‌از تحریم‌های نفتی اروپا ارزان‌تر فروخته می‌شود، افزایش داده‌اند.

 روسیه در 2021، با عرضه 1 درصد از کل واردات نفت هند، در رتبه هفدهم قرار داشت.

 واردات نفت هند از روسیه در ماه گذشته به بالاترین رقم 1.25 میلیون بشکه در روز رسید، یعنی حدود یک‌چهارم کل 4.9 میلیون بشکه نفتی که هند خریداری کرده بود.

 واردات نفت هند از روسیه در دسامبر 2022 به بالاترین رقم طی 7 ماه گذشته رسید، چون پالایشگاه‌های این کشور خرید نفت از روسیه را به‌خاطر کاهش قیمت آن پس‌از اجرا شدن تحریم‌های نفتی اروپا و تعیین سقف قیمت توسط گروه 7 افزایش دادند.

 سهم واردات نفت خام هند از کشورهای عضو اوپک که بیشتر از خاورمیانه و آفریقا هستند تا 64.5 درصد در 2022 کاهش یافت. اوج واردات هند از اوپک در 2008 و برابر با 87 درصد بود.

 عراق و عربستان برترین صادرکنندگان نفت به هند در 2022 بودند.

 روسیه در آخرین ماه 2022 برترین عرضه‌کننده نفت به هند بود و پس‌از آن عراق و عربستان قرار داشتند.

 افزایش خرید نفت روسیه تمایل هند به درجات نفتی آفریقا را کاهش داده است. سهم آفریقا در واردات نفت هند در 2022 به پایین‌ترین رقم طی 17 سال گذشته رسید و واردات این کشور از آمریکای لاتین هم تا پایین‌ترین رقم طی 15 سال گذشته کاهش یافت.

 از ابتدای بهار تا پایان پاییز یعنی 9 ماهه اول سال ماری جاری، روسیه توانست جای عربستان را به‌عنوان دومین عرضه کننده بزرگ نفت به هند بگیرد و عراق همچنان در رتبه اول قرار داشت. واردات از روسیه یک‌پنجم کل واردات نفت هند را در این 9 ماه تشکیل می‌داد. بدین ترتیب سهم اوپک تا حدود 61.5 درصد کاهش یافت.

منبع: تسنیم