لزوم شناور بودن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها برای پایداری تولید
لزوم شناور بودن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها برای پایداری تولید
مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان گفت: به‌منظور حفظ پایداری تولید و حاشیه سود، شناور بودن قیمت خوراک گاز مانند شناور بودن قیمت محصولات پتروشیمی ضروری است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» «مهدی محمدی» امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری اظهار داشت: این پتروشیمی در منطقه محروم مسجد سلیمان بنا شد و در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید.

وی افزود: کرونا باعث شد تا بهره برداری از این پتروشیمی یک سال به تعویق بیفتد و موجب تاخیر در درآمدزایی و بازپرداخت اقساط فاینانسور چینی شد.

محمدی بیان‌داشت: امروز به جای بازپرداخت ۶ ماه یک‌بار به شرکت چینی باید یک قسط سنگین به بانک صنعت و معدن بدهیم، زیرا در آن زمان اقساط را به جای پتروشیمی مسجد سلیمان پرداخت کرد.

وی با اشاره به اینکه این پتروشیمی بزرگترین شرکت در مسجدسلیمان است، گفت: نگاه آن منطقه به پتروشیمی است.

مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان بر لزوم تولید پایدار اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این شرکت، بدهی به شرکت ملی گاز است که تعهدات زیادی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به همراهی شرکت ملی گاز در دریافت معوقات، ادامه‌داد: منابع این شرکت از مصارف و تعهداتش کمتر است، به‌طوری که قادر به پاسخگویی به همهتمام تعهدات نیست و این دغدغه بزرگی شده است.

محمدی تاکید کرد: اقداماتی که در سطح شرکت انجام می شود به این موضوع معطوف است تا تولید پایدار باشد و تعهدات خود را انجام دهیم و امیدواریم تا اواسط سال ۱۴۰۳ شرایط متعادل شود.

وی اشتغالزایی در این پتروشیمی را یک‌هزار و ۲۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: اقداماتی برای بهبود معیشت این افراد انجام شده است.

مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان، بروز برخی مشکلات در تولید را به دلیل جوان بودن این شرکت برشمرد و افزود: هرچند نیروهای متخصص توسط دانشگاه مسجد سلیمان و دانشگاه اهواز تامین شد، اما نیروهای با تجربه باید از سایر مناطق جذب می شدند و آموزش‌ می‌دیدند.

وی اضافه‌کرد: مشکل تامین قطعات، ایمنی و آتش نشانی و تبادل تجربه بین نیروهای متخصص در مناطقی مانند عسلویه یا ماهشهر آسان تر است و از آنجایی که پتروشیمی مسجد سلیمان در منطقه‌ای دورتر از سایر واحدهای پتروشیمی قرار دارد،‌ هزینه های بیشتری نیز متحمل می‌شود.

محمدی تاکید کرد: پتروشیمی مسجد سلیمان بر اساس طراحی انجام شده، ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۷۰ تن اوره را دارد و آمونیاک نیز از محصولات ما است که البته محصول میانی است.

وی گفت: مشکلی برای تولید بر اساس ظرفیت اسمی داریم و آن هم عدم تحویل خوراک لازم برای تولید است. شرکت گاز به دلیل محدودیت خط گازی که خوراک را دریافت می‌کنیم نمی‌تواند به تعهد خود عمل کند. البته خط لوله جدیدی در حال ساخت است و با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی اما خوراک دریافت نشده است.

مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان ادامه‌داد: تحویل گاز با توجه به سرمای هوا کم شده و با ۷۵ درصد ظرفیت تولید می کنیم.

وی تصریح‌کرد: در ابتدای کار با 2 هزار و ۵۰ تن تولید آغاز کردیم و اکنون به ظرفیت تولید 2 هزار و ۹۰۰ تن رسیده ایم که ۴۱ درصد رشد را نشان می دهد.

محمدی افزود: با اجرای طرح های توسعه ای ظرفیت اسمی ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تولید در شرایط سودآور است و مانند متانول سازها نیستیم که نرخ خوراک برای آنها حیاتی است، گفت: با توجه به نرخ جهانی اوره در سود هستیم و نرخ خوراک برای ما تهدیدی نیست.

مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان بر لزوم شناور شدن قیمت خوراک پتروشیمی ها اشاره کرد و گفت: اگر قیمت خوراک مانند قیمت محصول شناور باشد، انعطاف بیشتری در سود خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ۲۰ درصد از تولید اوره تحویل شرکت خدمات کشاورزی و ۸۰ درصد باقی‌مانده محصول صادر می شود.

محمدی، یکی از مشکلات را واقعی نبودن قیمت اوره تحویلی به خدمات کشاورزی دانست و افزود: پرداخت ما به التفاوت انجام نمی‌شود و امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۲پرداخت شود.

وی گفت: چهار میلیارد یوان از طرف شرکت چینی فاینانس انجام شده است.

مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان به طرح پتروپالایش در کنار این پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: پنج محصول جدید در این پتروپالایشگاه تولید خواهد شد، اما در زنجیره اوره تولید محصول جدیدی تعریف نشده و در تلاشیم تا ظرفیت تولید اوره را افزایش دهیم.

وی به اجرای طرح RO (اسمز معکوس) اشاره کرد و گفت: با این پروژه که تصفیه پساب است، آبی که دورریز می شد بازیافت شده و دوباره وارد چرخه فعالیت می‌شود که ۴۴۰ متر مکعب در ساعت از هدررفت آب جلوگیری می کند و آثار زیست محیطی و اقتصادی به دنبال دارد.

محمدی، میزان گاز مورد نیاز در روز را ۲.۴ میلیون متر مکعب برشمرد و ادامه داد: حداکثر فشاری که تامین شده ۳۵ بار است که اجازه نمی دهد با ظرفیت کامل کار کنیم.

وی تاکید کرد: اوره سازها از شرکت خدمات کشاورزی طلب و از سوی دیگر بدهی به شرکت گاز دارند و در تلاشیم تا این طلب و بدهی تهاتر شود.