اوپک: تقاضای چین برای نفت امسال بالاتر می رود
اوپک: تقاضای چین برای نفت امسال بالاتر می رود
اوپک پیش بینی کرد تقاضای چین برای نفت، با تسهیل محدودیتهای کرونایی در این کشور، در سال میلادی جاری بهبود پیدا کرده و پیشران رشد جهانی می شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهان برای نفت در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۲۲ میلیون بشکه در روز معادل ۲.۲ درصد، رشد می کند. این پیش بینی نسبت به گزارش ماه پیش این سازمان تغییری نداشته است.

اوپک نسبت به چشم انداز اقتصاد جهان در سال میلادی جاری ابراز خوش بینی کرد اما همچنان کندی نسبی آن را پیش بینی و اعلام کرد رشد سال گذشته در آمریکا و منطقه یورو، فراتر از پیش بینی های قبلی بود.

در گزارش اوپک آمده است: روند رشد جهانی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، قویتر از حد انتظار بود و احتمالا مبنای خوبی برای سال ۲۰۲۳ فراهم می کند. تقاضای چین برای نفت، به دلیل تسهیل اخیر تدابیر کووید ۱۹ در این کشور، روند رو به بهبودی را طی می کند و برنامه ها برای گسترش هزینه مالی، احتمالا از تقاضا پشتیبانی خواهد کرد.

اوپک انتظار دارد تقاضای چین در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵۱۰ هزار بشکه در روز رشد کند. مصرف نفت این کشور سال گذشته، برای نخستین بار در دو دهه گذشته، به دلیل تدابیر مقابله با شیوع کووید ۱۹، کاهش یافت.

طبق گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت این گروه در دسامبر ۹۱ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۸.۹۷ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، هیثم الغیص، دبیرکل اوپک هم در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به اسکای نیوز عربی گفت: پیش بینی می شود تقاضای چین برای نفت امسال به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز بهبود پیدا کند. تقاضا از سوی هند و چین، تقاضای کمتر از سوی کشورهای توسعه یافته را جبران خواهد کرد.

منبع: ایسنا