مصرف بنزین و گازوئیل در جنوب کرمان ۱۰ درصد کاهش یافت
مصرف بنزین و گازوئیل در جنوب کرمان ۱۰ درصد کاهش یافت
بعد از آزمون شیوه‌های مختلف کاهش قاچاق در جنوب استان کرمان به نظر می‌رسد برخی از آنها جواب داده زیرا مسئولان می‌گویند کاهش ۱۰ درصدی مصرف بنزین و گازوئیل در این منطقه ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»برای کنترل مصرف و در واقع قاچاق سوخت در جنوب کرمان که به مرزهای جنوبی و شرقی کشور نزدیک است، مسئولان راه حل های متفاوتی در پیش گرفتند که شامل طرح هایی همچون محدود کردن میزان برداشت روزانه از هر کارت سوخت و ممنوع کردن برداشت از کارت های آزاد از ساعت ۲۲ تا ۶ بود که همه اینها مشکلات و تبعاتی مثل طولانی شدن صف های دریافت بنزین را در پی داشت و در نتیجه به فراموشی سپرده شد.

آخرین طرحی که اجرایی شد، تاکنون هم پابرجاست و به نظر می رسد نتایج بهتری داشته است محدود کردن جایگاه های دارای کارت آزاد بوده که به عنوان مثال در جیرفت فقط ۲ جایگاه در نزدیکی ورودی های شهر اجازه داشتن کارت آزاد سوخت و ارائه آن به مراجعان را دارند.

برخی از افرادی که نیازی به بنزین برای مصرف در خودرو شخصی نداشتند با استفاده از کارت های آزاد نامحدود جایگاه ها هر بار برای سوخت‌گیری به جایگاه می آمدند و موجب ایجاد صف های طولانی نیز می شدند.

اجرای این طرح باعث کاهش صف های طولانی در جایگاه ها و در نتیجه جلوگیری از اتمام زودهنگام سوخت جایگاه ها نیز شد و از طرفی تایید شده که میزان قاچاق سوخت را کاهش داده است.

دوربین های پلاک خوان نیز فعال می شود

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان گفت: پس از اجرای طرح اخیر و محدود کردن کارت های آزاد جایگاه ها به برخی از جایگاه های سوخت، میزان مصرف بنزین و گازوئیل کاهش ۱۰ درصدی داشته است.

سید محمدباقر نورالدینی اظهار کرد: در نظر داریم دوربین های پلاک خوان جایگاه ها را هم فعال کنیم و به جایگاه داران اعلام کرده ایم سریع اقدام کنند.

وی افزود: با نصب دوربین های پلاک خوان امکان بررسی و کنترل ترددهای مکرر و غیرعادی برخی خودروها وجود خواهد داشت و با ممانعت از حضور آنها از میزان قاچاق، بیشتر از وضعیت کنونی کاسته خواهد شد.

نورالدینی با بیان اینکه مصرف سوخت در جنوب استان کرمان بی رویه است اضافه کرد: اختلاف قیمت سوخت داخل کشور با کشورهای همسایه، بسیاری را در منطقه ترغیب به قاچاق آن کرده است.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی جایگاه یا کمبود سوخت در جنوب استان نداریم ادامه داد: از همه دستگاه های مرتبط خواستاریم برای مبارزه با قاچاق سوخت بیشتر تلاش کنند.

برخورد با متخلفان در جایگاه ها

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان گفت: اگر جایگاه‌داری از رانندگان کامیون و تریلر درخواست هزینه بیشتر از نرخ مصوب سوخت کرد این رانندگان باید اقدام به شکایت کنند تا رسیدگی شود.

وی افزود: موردی بوده که پس از بررسی مشخص شده تراکنش سوخت و هزینه های دریافتی در جایگاه تطابق ندارد و فرد مذکور به دستگاه قضایی معرفی شد.

به گزارش ایرنا قاچاق سوخت بویژه در مناطق شرقی و جنوبی استان کرمان خبرساز و مشکل ساز بوده است و انتظار می رود با اجرای طرح های علمی و متناسب با شرایط این مناطق هم زمینه هدررفت سرمایه ملی ایرانیان و قاچاق به آن سوی مرزها حل شود و هم ساکنان این مناطق که به سوخت نیاز دارند با مشکل مواجه نشوند.