قیمت انرژی در سوئد رکورد شکست/ افزایش قیمت تنها راه دولتمردان برای مدیریت مصرف
قیمت انرژی در سوئد رکورد شکست/ افزایش قیمت تنها راه دولتمردان برای مدیریت مصرف
همزمان با کاهش شدید دمای هوا در کشور سوئد و بروز اختلال در نیروگاه‌های بادی و آبی برای تأمین انرژی این کشور، قیمت انرژی در این کشور رکورد شکست و به بیش از ۷ کرون برای هر کیلووات ساعت رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» کشور سوئد از جمله کشور‌هایی است که دولتمردان آن همواره تلاش کرده‌اند برای کاهش تهدید‌ها نسبت به تنوع بخشی به سبد تولید انرژی در این کشور اقدام کنند؛ کشوری که هم اکنون علاوه بر نیروگاه‌های فسیلی،از نیروگاه‌های آبی، بادی، هسته‌ای و خورشیدی نیز برق تولید می‌کند، اما زمستان امسال در تأمین انرژی با چالش‌های جدی مواجه شده است.
بر اساس اطلاعاتی که وب سایت خبری «thelocal.se» منتشر کرده است، زمستان ۲۰۲۲ و به واسطه ترکیبی از مشکلات مثل کاهش شدید دما، باد‌های ضعیف، راکتور‌های هسته‌ای غیرفعال، رودخانه‌های یخ زده و هوای ابری سبب شد تا قیمت انرژی در این کشور به شدت افزایش یابد و رکورد‌های جدیدی را در تاریخ انرژی این کشور به ثبت برساند.
مستند به اطلاعات این رسانه، غیر‌فعال شدن سه نیروگاه از شش نیروگاه هسته‌ای موجود در کشور سوئد، سبب شد تا نیروگاه فسیلی غیر‌فعال در منطقه کالشهمن دوباره فعال شود.
با توجه به شرایط دشواری که آب و هوا در حوزه تأمین انرژی برای مسئولان کشور سوئد ایجاد کرده است، آن‌ها ناگزیر به سمت افزایش تعرفه انرژی در این کشوررفتند تا از این طریق بتوانند میزان مصرف انرژی توسط شهروندان را کنترل کنند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد هم اینک در کشور سوئد متناسب با آب و هوای هر منطقه و ساعات اوج بار مصرف، تعرفه‌های متفاوتی برای انرژی برق در نظر گرفته شده است که از حدوداً ۴ کرون برای هر کیلووات ساعت مصرف برق تا ۷ کرون متغیر است.
به طور مثال قیمت انرژی برق برای هر کیلووات ساعت در شمال سوئد در بعد از ظهر‌ها به ۵.۵ کرون و در جنوب سوئد به بیش از ۷ کرون می‌رسد.
افزایش هزینه تمام شده انرژی در کنار افزایش مالیات انرژی و مالیات بر ارزش افزوده حالا قیمت تمام شده انرژی برای هر خانوار را در کشور سوئد به شدت افزایش داده است و بسیاری از خانواده‌ها را بناچار به سمت کاهش میزان مصرف انرژی برق و استفاده از روش‌های جایگزین مثل سوزاندن هیزم برای تأمین گرما کشانده است.
به دنبال همین افزایش سرسام آور قیمت انرژی در سوئد، وب سایت «business-sweden.com» از ضربه شدید شرایط جدید به بخش تولیدی و صنایع این کشور خبر داد و در همین باره نوشت: بسیاری از تولیدکنندگان در کشور سوئد با توجه به افزایش قیمت بنا دارند در برنامه‌های خود تجدیدنظر کنند و تقریباً نیمی از آن‌ها در حال حاضر سرمایه گذاری را متوقف کرده‌اند.
مستند به اطلاعات این وب سایت بیشترین خسارت‌ها از این محل متوجه صنایع غذایی، چوب و کاغذ، مواد شیمایی، دارویی و خودرو شده است.
همچنین چندی پیش یکی از کاربران ایرانی ساکن سوئد در شبکه‌های اجتماعی نسبت به افزایش شدید قیمت برق در این کشور واکنش نشان داد و از صدور قبض برق ۱۲ هزارو ۵۰۰ کرونی (معادل هزار یورو) برای یک ماه در بخش خانگی خبر داد. او در این باره توضیح داد که صدور قبض‌های اینچنینی در حالی است که بسیاری از شهروندان نسبت به زمستان سال گذشته مصرف برق خود را کاهش داده‌اند و به سوزاندن هیزم روی آورده‌اند.