اجرای مفاد نظام جدید حکمرانی آب آغاز شد/ 112 سد بزرگ و متوسط در دست احداث است
اجرای مفاد نظام جدید حکمرانی آب آغاز شد/ 112 سد بزرگ و متوسط در دست احداث است
وزیر نیرو از اجرای 80 طرح اضطراری آبرسانی در کشور و 112 سد کوچک و بزرگ در دست احداث خبر داد و گفت: بخش‌هایی از مفاد نظام جدید حکمرانی آب پیش از تصویب نهایی و حتی قبل از تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی و اجتماعی به اجرا گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»علی اکبر محرابیان گفت: تغییرات اقلیمی که منجر به کاهش بارش‌های جوی در سطح کشور شده و همچنین تنوع مصارف آب در بخش‌های مختلف، ضرورت تدوین و تصویب قانون جامع آب را به وجود آورده است.

از سوی دیگر حدود چهار دهه از تصویب قانون توزیع عادلانه آب گذشته و تغییرات اقلیمی و هیدرولوژیکی در کنار افزایش شدید بهره برداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی ایجاب می کند که قانون فعلی به روز رسانی شود.

وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال که نقش حکمرانی جدید جامع آب در تدوین برنامه هفتم توسعه به چه میزان است، گفت: مسلما مدیریت بهینه منابع و مصارف آب یکی از رویکردهای اصلی برنامه پنجساله هفتم توسعه اقتصادی و اجتماعی خواهد بود و حتما این برنامه به گونه ای تدوین خواهد شد که به مفاد لایحه حکمرانی جامع آب توجه ویژه دارد.

محرابیان ادامه داد: حتی می‌توان ادعا کرد که اجرای مفاد لایحه مذکور پیش از تدوین برنامه هفتم توسعه، شروع شده و در خلال بررسی‌های آینده به یک برنامه مدون و سند بالادستی مبدل خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: به عنوان نمونه یکی از مفاد این لایحه که از هفته قبل به اجرا گذاشته شده، موضوع شیوه‌نامه مدیریت سیلاب‌ها است، این شیوه نامه از هفته قبل به تمامی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو ابلاغ شد و اکنون به اجرا گذاشته شده است.

وزیر نیرو گفت: این نظام‌نامه شامل سه مقطع زمانی «قبل از صدور پیش‌آگاهی»، «از پیش‌آگاهی تا پایان رخداد سیل» و «پس از فروکش کردن سیل» است و در رابطه با تحقق سیاست‌های کلی نظام در زمینه پیشگیری و کاهش خطرپذیری ناشی از حوادث طبیعی، ساماندهی و سازماندهی مسئولیت‎‌ها و تکالیف تمامی بخش‌های مرتبط و روابط میان آنها در مدیریت سیل وزارت نیرو تدوین شده است.

محرابیان ضمن اشاره به اینکه آب مهمترین محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است، گفت: از شروع دولت سیزدهم توجه به آب و مسائل آن مورد تأکید رئیس جمهوری و سایر اعضای کابینه بوده است و در بودجه سال ۱۴۰۱ ردیف‌های مناسبی برای اجرا و نهایی سازی پروژه‌های آب در نقاط مختلف کشور دیده شد و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ همین گونه خواهد بود که امیدواریم نتیجه آن تسریع در فرایند نهایی سازی پروژه‌های مهم صنعت آب در کشور باشد.

محرابیان گفت: رئیس‌جمهوری در آخرین جلسه شورای عالی آب که چندی قبل برگزار شد، بر مدیریت منابع آب تاکید ویژه کرد و خواستار اصلاح روش‌های مصرف آب و همچنین اصلاح الگوی کشت شد که همکاری و همگامی مردم برای تحقق این اهداف بسیار مهم است.

وزیر نیرو با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال و لزوم اجرای طرح مدیریت مصرف آب، گفت: بارش های اخیر هرگز کاستی های موجود را جبران نکرده و همچنان با کمبود شدید ذخایر آبی روبرو هستیم.

به گفته وی کشورمان در سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ رتبه سوم خشکسالی را در طول ۵۰ سال گذشته و سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ که شهریور به پایان رسید، رتبه یازدهم خشکسالی را داشته است.

وزیر نیرو ادامه داد: امسال رکورد تاریخی کاهش بارش‌های جوی در برخی استان‌های کشوراز جمله کرمانشاه، همدان، تهران و البرز زده شد که این امر نگران‌کننده است، بر همین اساس باید توجه ویژه‌ای به تامین آب شرب شود.

وزیر نیرو ادامه داد: در این شرایط موضوع مهم مدیریت مصرف است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم؛ بر روی سد‌ها و آب‌های زیرزمینی جدول دقیق منابع و مصارف استخراج کردیم و مسئولان حوزه‌های وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌های دقیقی را با رعایت اصول علمی استخراج کرده‌اند و تلاش می‌کنیم که این اعداد و ارقام دقیق رعایت شود.

وی ادامه داد: برای رعایت اعداد مصرف لازم است مدیریت مصرف در همه بخش‌ها صورت بگیرد و باید مطابق این جدول مصارفمان را تنظیم کنیم.

وزیر نیرو گفت: همکاری مردم در مدیریت مصرف بسیار مهم بوده و همانطور که در مدیریت مصرف برق شاهد بودیم و توسط اغلب کارشناسان پیش‌بینی شده بود، تابستان امسال خاموشی‌های گسترده داشته باشیم، اما مردم به صحنه آمدند همکاری کردند و بدون کمترین دغدغه توانستیم از این شرایط عبور کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط موجود هم از مردم درخواست می‌کنیم که با ما همکاری کنند، چرا که آب پشت سد‌ها متعلق به مردم است و از مردم می‌خواهیم الگو را رعایت کنند.

آب مشترکان صرفه‌جویی آب رایگان می‌شود

محرابیان با بیان اینکه وزارت نیرو مشابه الگوی صنعت برق را برای این موضوع پیش‌بینی کرده است، گفت: مشترکانی که اقدام به صرفه‌جویی کنند در سطح زیر الگو پنج برابر قیمت پرداخت برقشان به آن‌ها پاداش صرفه‌جویی می‌دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به موضوع آب، خاطرنشان کرد: تقریبا هر متر مکعب آب به طور متوسط حدود ۶۰۰ تومان قیمت تعیین شده و پنج برابر آن، سه هزار تومان می‌شود، یعنی هر کدام از مشترکان یک مترمکعب آب صرفه‌جویی کند، سه هزار تومان پاداش تعلق می‌گیرد و با اندک صرفه‌جویی قبوض مشترکان رایگان می‌شود و اگر بیشتر صرفه‌جویی کنند بستانکار هم خواهند شد.

محرابیان همچنین به برنامه وزارت نیرو برای مدیریت منابع آب های کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امسال تا این لحظه دو طرح عظیم ملی را برای مدیریت منابع و تأمین آب لازم بخش های جنوبی و مرکزی کشور افتتاح کرده‌ایم.

نخست طرح بزرگ آبرسانی غدیر در خوزستان و دوم طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در استان یزد که هفته قبل به بهره برداری رسید.

وی گفت: از سوی دیگر هم اینک ۱۱۲ سد بزرگ و متوسط در دست ساخت قرار داریم که با تکمیل آنها حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب به ظرفیت موجود ذخیره آبی کشور اضافه می‌شود، تعدادی طرح‌های کوچک هم در دست مطالعه قرار دارد که حدود شش میلیارد مکعب را تنظیم می کند.در کنار این طرح ها به موضوع استفاده از پساب در مصارف صنعتی و کشاورزی و مساله بازچرخانی آب در بخش های غیرشرب نیز توجه ویژه‌ای داریم به همین منظور بخشنامه بهره‌مندی از ظرفیت پساب‌ها در کشور ابلاغ شده است، با این روش امکان تامین آب به‌ویژه برای بخش صنعت کشور تسهیل می‌یابد.

به گفته وی، پساب‌ها بهترین و پایدارترین آب برای بخش‌هایی است که سرمایه‌گذاری هنگفتی دارند و نمی‌توانند تنش آبی را تحمل کنند.

وزیر نیرو تأکید کرد: در کنار توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و استفاده بیشتراز ظرفیت پساب در بخش‌های غیرشرب، از نظر کمیت و کیفیت اجازه هیچ چگونه ریسکی را در حوزه آب شرب نمی‌دهیم، زیرا خط قرمز ما در تامین آب شرب، رعایت کمیت و کیفیت است.

وی با اشاره به طرح‌های جهاد آبرسانی و اضطراری اضافه کرد: طرح جهاد آبرسانی به عنوان پروژه عظیم ملی در ۳۱ استان و شهرستان و برای ۷۲۰۰ روستا در حال اجراست که هم اکنون پیشرفت ۲۷ درصدی را مطابق برنامه داشته است.

وزیر نیرو در همین رابطه تصریح کرد: پروژه‌های اضطراری در موضوع آبرسانی هم در بیش از ۸۰ شهر کشور تعریف شده که شامل پروژه‌های بزرگ، متوسط و کوچک است، این پروژه‌ها هم باید در زمان تعیین شده به مرحله بهره‌برداری برسند.