کمک دانش‌بنیان‌ها به گذر از اوج بار مصرف برق 1401/ شرکت‌های دانش‌بنیان در نقش شتاب‌دهنده عمل می‌کنند
کمک دانش‌بنیان‌ها به گذر از اوج بار مصرف برق 1401/ شرکت‌های دانش‌بنیان در نقش شتاب‌دهنده عمل می‌کنند
مدیردفتر نوآوری، توسعه فناوری و پژوهش‌های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان گفت: آمادگی و تعمیرات اساسی نیروگاه‌های برقابی برای گذر از پیک تابستان امسال از چالش‌های مرتبط با خشکسالی بود که با حضور مهندسان خلاق سازمان‌ها و شرکت‌های بهره‌بردار و استفاده از خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان و توان داخلی میسر شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “داریوش بهارلویی” نگاه ویژه سازمان آب و برق خوزستان به مقوله تحقیقات را یادآور شد و افزود: این سازمان در دهه‌های اخیر با ارزش‌گذاری بر تحقیقات و توسعه دانش توانسته است برخی مسائل خود را در حوزه آب و انرژی حل کند و نامگذاری امسال به “تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین” باعث شده است که برای حل مسائل و چالش‌های روزمره، شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرند.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در سطح جهان با شرکت‌های خارجی رقابت کنیم، حرکت به سمت دانش و نهادینه کردن علم در امور جاری،  از ضروریات گریز ناپذیر محسوب می‌شود.
مدیر تحقیقات سازمان آب و برق خوزستان به انواع تحریم‌های گسترده ظالمانه‌ای که بر کشور در زمان‌های مختلف تحمیل شده است اشاره کرد و گفت: بهترین و سریعترین مسیر برای شکستن دیوار بلند تحریم‌ها توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز با تکیه بر دانش داخلی است که خوشبختانه این مهم در سال‌های اخیر اتفاق افتاده و توانسته‌ایم با توجه به دانش، تحقیقات و برنامه‌ریزی بر اساس آن، نیروگاه‌های برقابی و حرارتی  و سایر نیازهای صنعت آب و برق کشور را بهینه‌سازی و در مدار قرار دهیم. البته این موضوع مختص به کل صنعت آب و برق بوده و هر سازمان با توجه به شرایط خود اقدامات لازم را انجام داده است.
بهارلویی خدمات گسترده شرکت‌های زیر نظر سازمان آب و برق خوزستان از قبیل سدها و نیروگاه‌ها را مهم برشمرد و گفت: تامین، خرید و تعمیر قطعات و تجهیزات مصرفی نیروگاه‌ها و سدها و استاندارد نمودن آنها، گاهاً با صرف هزینه زیادی از خارج کشور انجام می‌شد که اکنون تعمیر بخشی از آنها توسط مهندسان و متخصصان داخل این شرکت‌ها و بخش دیگر با کمک دانش‌بنیان‌ها انجام و به چرخه تولید انرژی باز گردانده می‌شود.
وی در این رابطه خاطرنشان کرد: سازمان آب و برق خوزستان با اعمال تغییرات و ایجاد دفتری متمرکز بر امور تحقیقاتی و فناوري به شکلی نوین و متناسب با نیازهای روز، رویکرد جدیدی نسبت به بومی‌کردن دانش‌ و علم در داخل مجموعه خود اتخاذ کرده است.
این مدیر دفتر نوآوری و توسعه فناوری ادامه داد: ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری با پارک‌های فناوری و دانشگاه‌ها امکانی برای حل اصولی مشکلات است. بر این اساس هر ساله قرارداد‌هایی با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد می‌شود، کما این که هم اکنون نیز تولید محصولی برای استفاده در ایستگاه‌های سنجش کمی و کیفی آب و یا برخی تجهیزات مانند روبات‌ها،  توسط این شرکت‌ها در حال ساخت است که هم دارای قابلیت بالاتری نسبت به نمونه‌ خارجی است و هم هزینه‌های خرید، تامین و نگهداري را کاهش می‌دهد.
بهارلویی راه‌اندازی کارخانه نوآوری را یکی دیگر از برنامه‌های سازمان خود عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تاسیس هر چه سریعتر این کارخانه، مرکزی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مسائل آب و برق این منطقه فراهم شود.
وی با اشاره به پروسه طولانی بوروکراسی در سیستم‌های اداری اضافه کرد: کوتاه کردن مسیر بررسی، سرعت در روند کارها و تسهیل در شرایط قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها، اولویت‌های این سازمان است.
مدیر تحقیقات سازمان آب و برق خوزستان با یادآوری تحریم‌های موجود به خدمات پس از فروش، ساخت و تعمیر دستگاه‌ها و تجهیزات، نگهداري، بهره‌برداري و استانداردسازي ادوات صنعت آب و برق اشاره کرد و گفت: اگر از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم، علاوه بر اینکه برای کشور ارزآوری دارد، منجر به خودکفایی می‌شود و حتی می‌توانیم در حوزه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای مجاور صادرات داشته باشیم.