اروپا در نهایت به واردات گاز روسیه باز می‌گردد
اروپا در نهایت به واردات گاز روسیه باز می‌گردد
وزیر انرژی قطر طی اظهاراتی تأکید کرد که کشورهای اروپایی با وجود تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع واردات گاز خود، در نهایت به دلیل نبود جایگزین به گاز روسیه بازخواهند گشت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از راشاتودی، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر روز شنبه در کنفرانس شورای آتلانتیک در ابوظبی هشدار داد که بازارهای جهانی گاز طبیعی طی چندین سال آینده به دلیل کمبود عرضه در بحبوحه افزایش تقاضا بی ثبات خواهند ماند.

به گفته الکعبی که رئیس شرکت انرژی قطر نیز می‌باشد، علیرغم کاهش کنونی قیمت گاز در اروپا، عمدتاً به دلیل آب و هوای معتدل، این منطقه احتمالاً برای پر کردن مجدد ذخایر گاز برای زمستان آینده با توجه به کمبود عرضه از روسیه مشکل دارد.

وی گفت: تا مدتی وضعیت در آینده بی ثبات خواهد بود. ما گاز زیادی به بازار تزریق خواهیم کرد، اما کافی نیست… خوشبختانه (اتحادیه اروپا) به دلیل هوای گرمتر تقاضای زیادی برای گاز نداشته است. موضوع این است که وقتی آنها بخواهند مخازن خود را در سال آینده دوباره پر کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

الکعبی تأکید کرد که وی معتقد است با وجود تلاش برای تنوع بخشیدن به عرضه، کشورهای اروپایی در نهایت به دلیل نبود منابع جایگزین به گاز روسیه بازخواهند گشت.

این مقام قطری همچنین گفت: زمانی که روسیه و اتحادیه اروپا به نحوی این اوضاع را حل و فصل کنند، گاز روسیه به اروپا بازخواهد گشت، اگرچه کشورهای اروپایی احتمالاً منابع هیدروکربن خود را متنوع‌تر خواهند کرد و 100 درصد به روسیه اتکا نخواهند کرد… اما گاز روسیه به نظر من، در حال بازگشت به اروپاست و این منفعت بزرگی برای بخش گاز و کل بازار اروپا خواهد داشت و به ثبات قیمت ها کمک می کند.

قیمت گاز در اروپا سال گذشته پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو شاهد افزایش شدیدی بود.

روسیه تا سال 2022 بزرگترین تامین کننده گاز این منطقه بود. اما اکنون صادرات گاز این کشور بسیار کاهش یافته است و این وضعیت با حادثه ای که در ماه سپتامبر رخ داد و در آن خط لوله نورد استریم 1، مسیر اصلی تحویل گاز روسیه به اروپا، از کار افتاد، تشدید شده است.

در پی افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از کشورهایی از جمله قطر و هوای نسبتاً گرم در اروپا، قیمت‌ها تا پایان سال روند نزولی یافت.

با این حال، قیمت‌ها بسیار بالاتر از میانگین کلی باقی می‌مانند و تحلیلگران می‌گویند زمانی که چین اقتصاد خود را به طور کامل پس از قرنطینه‌های همه‌گیری بازگشایی کند و تقاضای جهانی را افزایش دهد، ممکن است دوباره افزایش یابد.

منبع: تسنیم