مصرف گاز 5 استان پرمصرف تغییر نکرد/ تامین پایدار گاز نیازمند همراهی بیشتر مردم است
مصرف گاز 5 استان پرمصرف تغییر نکرد/ تامین پایدار گاز نیازمند همراهی بیشتر مردم است
با وجود شرایط اضطراری گاز در کشور، تقریبا تغییر خاصی در مصرف گاز کلان‌شهرها رخ نداده است و به نظر می‌رسد با این روند مصرف مردم شهرهایی که در انتهای شبکه گاز هستند با مشکلات مستمری مواجه شوند.

به گزارش«نبض انرژی» مصرف گاز خانگی در 24 ساعت گذشته 663 میلیون متر مکعب در روز بوده است و تولید به 846 میلیون متر مکعب رسیده است. رقم تولید گاز بسیار بالاست، ولی 78 درصد آن در بخش خانگی مصرف می‌شود.

با افزایش سرما در کشور، شاهد افت فشار و قطعی موردی گاز در برخی از نقاط انتهایی شبکه گاز در شهر تربت جام بوده‌ایم. در این راستا جواد اوجی وزیر نفت سه توصیه ساده به مردم کرده است تا با رعایت آن، گاز تولیدی به همه نقاط کشور به خصوص استان‌های شمالی و شمال شرقی برسد، اول اینکه «مردم دمای خانه را بین ۱۸ تا ۱۹ درجه نگه‌ دارند و این دما بیش از حد نیاز افزایش پیدا نکند»، دوم اینکه «مردم لطف کنند بعد از خروج از خانه و هنگامی در خانه تشریف ندارند وسایل گرمایشی را خاموش کنند» و سوم اینکه «‌‌مردم در فصل زمستان لباس نسبتا گرمی را در خانه بپوشند تا مجبور به افزایش زیاد دمای خانه نباشند».

در حال حاضر مصرف زیاد گاز در کلانشهرها مانع از تامین پایدار گاز استان‌های شمالی شده است و کشور نیازمند یک صرفه‌جویی همگانی به عنوان یک امر ملی در تمامی استان‌ها به خصوص استان‌های مرکز و کلانشهرها است که به عنوان پل واسط بین جنوب (محل میادین گازی) و شمال عمل می‌کنند.

طبق آمار شرکت ملی گاز، میزان مصرف گاز پنج استان پرمصرف ایران شامل تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی و مازندران در روزهای جمعه هفته گذشته و شنبه هفته جاری آورده شده است.

تصویر 1

همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود با وجود شرایط اضطراری گاز در کشور، تقریبا تغییر خاصی در مصرف گاز کلانشهرها رخ نداده است و به نظر می‌رسد با این روند مصرف مردم شهرهایی که در انتهای شبکه گاز هستند با مشکلات مستمری مواجه شوند.

البته شاید این انتظار وجود داشت که در روز ابتدایی هفته، مصرف گاز بسیار بیشتر از جمعه شود و همین که این رقم ثابت ماند نشانه همراهی مردم است اما در واقعیت ضمن تشکر از مردم باید به دور از تعارف عنوان کرد که شرایط فعلی برای تامین پایدار گاز در شهرهای انتهای شبکه کفایت نمی‌کند.

منبع:فارس