افزایش استفاده از نفتکش‌های روسی برای دور زدن تحریم‌ها
افزایش استفاده از نفتکش‌های روسی برای دور زدن تحریم‌ها
روسیه از زمان آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا، مجبور شده است برای تحویل نفت به خریداران، از نفتکش‌های خود بیشتر استفاده کند.

به گزارش«نبض انرژی»بلومبرگ نیوز در گزارشی نوشت: روسیه تعداد نفتکش‌های خود که از آنها برای تحویل نفت به خریداران استفاده می کند را افزایش داده است.

اتحادیه اروپا در واکنش به جنگ در اوکراین، تحریم‌های سخت گیرانه ای را علیه مسکو وضع کرده و واردات نفت خام روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا که از طریق دریا حمل می شود، از پنجم دسامبر ممنوع شده است. بعلاوه، خریداران نفت دریابرد روسیه در گروه هفت، اگر می خواهند از خدمات کشتیرانی یا بیمه اروپایی استفاده کنند، باید نفت روسیه را در قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه یا پایینتر از آن خریداری کنند.

این تحریم‌ها به کاهش حمل محموله های نفتی توسط نفتکش‌های اروپایی از بنادر غربی روسیه منجر شده است. از پنجم دسامبر، حدود ۳۰ درصد از همه محموله های ارسال شده از بنادر غربی در روسیه توسط نفتکش‌های اروپایی حمل شدند که کمتر از ۵۰ درصد پیش از اجرای تحریم‌ها بوده است. در مقابل، فعالیت نفتکش‌های روسی افزایش پیدا کرده و ۳۵ درصد از نفت خام از بنادر غربی روسیه توسط نفت‌کش‌های روسی حمل شده اند که بالاتر از ۲۲ درصد پیش از آغاز تحریم‌ها بوده است.

اگرچه واردکنندگان اتحادیه اروپا دیگر نمی توانند نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود را خریداری کنند اما کشورهای گروه هفت به شرطی که خرید نفت تحت مکانیزم سقف قیمت انجام شود، می‌توانند همچنان به خریدشان ادامه دهند. اما تا جمعه گذشته، گرید نفتی اورال روسیه پایین سقف قیمت تعیین شده، در ۳۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

کرملین هفته گذشته اعلام کرد که هنوز هیچ مورد سقف قیمت تحمیل‌شده برای نفت خام روسیه را طی ماه گذشته مشاهده نکرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ماه گذشته با امضای فرمانی فروش نفت و فرآورده های نفتی به کشورهایی که از مکانیزم سقف قیمت گروه هفت پیروی می کنند را از اول فوریه به مدت پنج ماه، ممنوع اعلام کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحریم دیگر اتحادیه اروپا که این بار علیه واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه است، از پنجم فوریه به اجرا گذاشته می شود و گروه هفت قرار است دو سقف قیمت را برای فروش فرآورده های نفتی روسیه اجرا کند. یکی  برای محصولاتی که به نرخ بالاتر از نفت خام معامله می‌شوند و دیگری برای فرآورده هایی که ارزانتر از نفت خام معامله می‌شوند.

منبع:ایسنا