نرخ تورم سوئد رکورد 30 ساله را شکست/ قیمت برق سوئدی‌ها ‌28 درصد افزایش یافت
نرخ تورم سوئد رکورد 30 ساله را شکست/ قیمت برق سوئدی‌ها ‌28 درصد افزایش یافت
آمارهای رسمی حاکی از آن است که قیمت برق و مواد غذایی در سوئد بیش از میزان مورد انتظار افزایش یافته و نرخ تورم در این کشور رکورد 30 ساله در این کشور را شکسته است.

به گزارش« نبض انرژی»به نقل از راشاتودی، نرخ تورم در سوئد برای نخستین بار در 30 سال گذشته دو رقمی شده و دلیل آن هم افزایش بیش از حد قیمت برق و مواد غذایی در این کشور بوده است.

اداره آمار سوئد اعلام کرده که نرخ تورم این کشور به 10.2 درصد در ماه دسامبر رسیده که بیش‌تر از رقم پیش‌بینی‌شده از سوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بانک‌ها و کارشناسان اقتصادی سوئدی بوده است.

در حالی که نرخ تورم در برخی کشورهای حوزه یورو در حال پایین آمدن است، اما سوئد یکی از کشورهایی است که همچنان شاهد رشد تورم بوده و حالا تورم این کشور به بالاترین میزان از سال 1991 تاکنون رسیده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه نوامبر در سوئد به 12.3 درصد رسیده بود.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد قیمت برق در سوئد فقط در ماه دسامبر نسبت به یک ماه قبل از آن 28 درصد بالا رفته و نسبت به ماه دسامبر سال 2021 بیش از 45 درصد رشد کرده است.

قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در فاصله 12 ماه منتهای به دسامبر 2022 بیش از 18 درصد بالا رفته است و قیمت لوازم خانه نیز 16 درصد رشد کرده است.

منبع: فارس