تراز مثبت تجارت برق کشور/ صادرات برق از واردات پیشی گرفت
تراز مثبت تجارت برق کشور/ صادرات برق از واردات پیشی گرفت
بررسی آمار تجارت برق کشور در ۹ ماهه ابتدایی سال، نشان از مثبت بودن تراز تجاری برق و پیشی گرفتن حجم صادرات از واردات برق دارد.

به گزارش«نبض انرژی»بررسی آمار 9 ماهه صنعت برق کشور حاکی از این است که از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، 3 میلیارد و 84 میلیون کیلووات ساعت واردات برق از کشورهای همسایه داشتیم.

در این مدت، میزان صادرات برق ایران به کشورهای همسایه، در مجموع به 3 میلیارد و 687 میلیون کیلووات ساعت رسید و مقایسه این رقم با میزان واردات برق در همین بازه زمانی، نشان از مثبت بودن تراز تجاری برق و پیشی گرفتن حجم صادرات از واردات برق دارد.

ایران با تمامی کشورهای همسایه که مرز خاکی دارد، امکان تبادل انرژی الکتریکی داشته و در مواقع نیاز، به واردات برق و در بقیه سال به صادرات برق اقدام می‌کند. برقراری ارتباط الکتریکی با کشورهای همسایه که مرزهای آبی داریم، به‌خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در دستور کار قرار گرفته و مذاکراتی در این زمینه برای اتصال زیردریایی شبکه برق ایران با کشورهایی چون قطر و عمان انجام شده است.

میزان واردات برق ایران در 9 ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی 43.3 درصدی و میزان صادرات برق ایران در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهشی 9.1 درصدی داشته است.

منبع: تسنیم