تصویب لایحه ممنوعیت صادرات نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا به چین
تصویب لایحه ممنوعیت صادرات نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا به چین
مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا لایحه‌ای را برای ممنوعیت صادرات نفت برداشت شده از ذخایر نفت استراتژیک به چین را تصویب کرد اما این لایحه با آینده مبهمی در سنای آمریکا رو به رو خواهد بود.

به گزارش«نبض انرژی» این لایحه با ۳۳۱ رای موافق در برابر ۹۷ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوریخواهان با فاصله اندکی اکثریت آن را ماه جاری به دست گرفتند، تصویب شد. همه رای‌های منفی از سوی دموکراتها داده شد.

مسئله صادرات نفت آمریکا به چین سال گذشته که جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، فروش ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک با هدف کنترل قیمت نفت را اعلام کرد، به موضوع وحدت بخش میان جمهوریخواهان تبدیل شد.

تا اکتبر سال میلادی گذشته، شرکتهای نفتی آمریکا حدود ۶۷ میلیون بشکه نفت به چین صادر کردند. اما در کل سال ۲۰۲۰ که دونالد ترامپ جمهوریخواه، رئیس جمهور وقت آمریکا بود، این کشور ۱۷۶ میلیون بشکه نفت به چین صادر کرده بود.

کتی مک موریس راجرز، نماینده جمهوریخواه از ایالت واشنگتن گفت: ما نباید کلید آینده انرژی خودمان را به حزب کمونیست چین تقدیم کنیم. دولت بایدن ذخایر نفت استراتژیک ما را هدر داده است.

بنجامین سالزبری، تحلیلگر شرکت هایت کپیتال مارکت در این باره گفت: این قانون یکی از چندین لایحه پیام رسانی بوده که جمهوریخواهان به دنبال تصویب آن در اوایل سال جاری هستند تا اختلافات بین دو حزب سیاسی را بارز کنند اما تبدیل این لایحه به قانون مستلزم مصالحه های دشواری با سنا است که تحت کنترل دموکراتها قرار دارد.

دولت بایدن برنامه‌ای برای فروش بیشتر از ذخایر نفت استراتژیک اعلام نکرده است. با این حال، تحت قانونی که توسط کنگره در سال‌های پیش تصویب شده، ممکن است فروش نفت به مقدار اندک از این ذخایر در سال جاری صورت بگیرد.

بر اساس گزارش رویترز، نمایندگان مجلس آمریکا همچنین هفته جاری به ایجاد یک کمیته منتخب درباره چین رای دادند تا با نفوذ بین‌المللی روبه رشد پکن مقابله کند. کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: این کمیته به مسائلی مانند برگرداندن مشاغل از چین به آمریکا، تضمین مالکیت معنوی و بازگرداندن زنجیره تامین به کشور رسیدگی خواهد کرد.

منبع: ایسنا