وزیر نفت درباره مازوت سوزی نیروگاه‌ها و قطعی گاز پاسخگو باشد
وزیر نفت درباره مازوت سوزی نیروگاه‌ها و قطعی گاز پاسخگو باشد
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نفت درباره مازوت سوزی نیروگاه‌ها و افت فشار و قطعی گاز ادارات باید پاسخگو باشد.‌

به گزارش«نبض انرژی»مهدی طغیانی در خصوص پیگیری‌های انجام شده برای توقف مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری اصفهان، اظهار داشت: درباره این مسئله در سطح ملی و از وزرا و دست اندرکاران و مسئولان استانی پیگیری کردم؛ مسئولان استانی خودشان درگیر با این موضوع و پیگیر هستند که مازوت سوزی نیروگاه را متوقف کنند.

وی ادامه داد: اینجانب دو سوال از وزرا مطرح کردم زیرا متأسفانه در موضوع گاز غیر از استفاده از مازوت و جایگزینی آن بعنوان سوخت نیروگاه‌ها، اکنون زمزمه تعطیلی ادارات نیز شنیده می‌شود که گاز ادارات را بدلیل افت فشار شبکه قطع کنید که اینها نشان دهنده سو مدیریت و بهم ریختگی سیستم‌وزارت نفت و شرکت ملی گاز است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: تلاش می‌کنیم که از وزیر نفت توضیح جدی تری بخواهیم که در این زمینه چکار کردند زیرا این مسئله دیگر یک اتفاق نیست بلکه در حال تبدیل شدن به یک رویه خطرناک است و نشان دهنده این است که وقتی باید درخصوص انرژی کشور فکری می‌کردند، اینچنین نشده است.

طغیانی درخصوص اخذ مجوز وزارت نفت از شورای عالی امنیت ملی برای فک پلمب نیروگاه شهید منتظری، گفت: پرسشی که از وزیر مطرح کردیم این بوده که برنامه ایشان برای اصلاح این رویه در سال‌های آینده چیست و باید روشن و مشخص پاسخ دهند که چه برنامه‌ای خواهند داشت.

وی درخصوص زمان توقف مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: برای توقف مازوت سوزی تلاش می‌کنیم که حتی یک روز اضافه‌تر، مازوت در نیروگاه استفاده نشود.

نیمه آذر امسال بار دیگر با مصوبه شورای عالی امنیت ملی پلمب مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان برداشته شد و چهار واحد از هشت واحد این نیروگاه در مدار مازوت سوزی قرار گرفت.

محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی این شورا در هفته‌های اخیر گفته است که هر مشعل فعال نیروگاه در هر ساعت ۴۰ هزار لیتر سوخت مازوت می‌سوزاند و آلودگی آن در هوا منتشر می‌شود.

۹۶ مشعل مازوت سوز نیروگاه منتظری از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ به مرور با حکم قضائی خاموش شده بود اما از سال ۹۸ موضوع فک پلمب مشعل‌های این نیروگاه در ماه‌های سرد سال همواره مطرح می‌شد و در نهایت سال پیش با یک مصوبه، بدون رعایت حداقلِ الزامات زیست محیطی و انجام فیلتراسیون خروجی‌ها، پلمب برداشته شد.

نیروگاه شهید محمد منتظری در شمال غرب اصفهان جنب پالایشگاه در زمینی به وسعت ۲.۲ میلیون متر مربع فعالیت می‌کند و دارای هشت واحد ۲۰۰ مگاواتی مجموعاً به ظرفیت تولید ۱۶۰۰ مگاوات در ساعت است. این نیروگاه ۳.۰۹ درصد برق کشور و ۵۰ درصد برق دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تأمین می‌کند.

این نیروگاه در کنار پالایشگاه نفت اصفهان و پتروشیمی اصفهان بنا شده تا بتواند پسماندهای پالایشگاه از جمله مازوت یا همان نفت کوره را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

مازوت یا همان نفت کوره یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید به‌دست می‌آید و ارزان‌ترین مادهٔ سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است. اکثر پالایشگاه‌های ایران به دلیل قدیمی بودن فناوری‌هایشان تولید مازوت بالایی دارند و حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد فراورده‌های نفتی کشور اختصاص به این فرآورده دارد.

علت اصلی آلاینده بودن مازوت درصد بالای گوگرد آن است به طوری که ۲.۵ تا ۳ درصد آن را گوگرد تشکیل می‌دهد و پس از آن گازوئیل با در اختیار داشتن ۰.۵ تا ۱ درصد گوگرد در رتبه دوم قرار دارد.

منبع: مهر