افت فشار گاز هشدار جدی برای مصرف کنندگان
افت فشار گاز هشدار جدی برای مصرف کنندگان
اواسط هفته گذشته مصرف گاز در بخش خانگی از ۶۵۰ میلیون متر مکعب گذر کرد و در پایان هفته به ۷۰۰ متر مکعب رسید این در حالیست که تولید روزانه گاز ۸۵۰ میلیون متر مکعب است.

به گزارش«نبض انرژی»ورود سامانه بارشی به کشور و کاهش دما جهش مصرف گاز در بخش خانگی را به دنبال داشت و مصرف روزانه در بخش خانگی طی یک هفته از ۶۰۰ میلیون متر مکعب به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسید، این در حالی است که مسئولان امر بارها بر مصرف بهینه تاکید داشتند به طوری که جواد اوجی وزیر نفت گفته بود: در هیچ کجای دنیا و هیچ کشوری مصرف بخش خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده به ۶۳۰ میلیون مترمکعب نمی‌رسد، ما معتقدیم که یک رقم عظیمی از این ۶۳۰ میلیون متر مکعب اسراف می‌شود، از همه هموطنان خواهشمندیم که ما را یاری کرده تا بتوانیم این نعمت الهی یعنی گاز را به دست تمامی هموطنان برسانیم.

راهکار وزیر نفت برای جلوگیری از قطعی گاز

همچنین وزیر نفت روز گذشته در برنامه خبری گفت: در شمال شرق کشور شاهد افت فشار گاز بودیم؛ این مساله هشداری برای مصرف کنندگان و مشترکان شرکت ملی گاز است.

به گفته اوجی وزارت نفت و شرکت ملی گاز تمامی راهکارها را از قبل دیده و حداکثر آمادگی را داریم منتهی نیاز به همیاری مردم داریم. زیرا مصرف گاز در بخش خانگی از مرز مترمکعب عبور کرد. اگر مردم به ویژه مردم شمال شرق از جمله خراسان، گلستان و سمنان همکاری کنند در این سرمای بی‌سابقه دچار قطعی گاز نمی‌شوند و سیستم پایدار می‌ماند.

وزیر نفت اضافه کرد: تا به این لحظه هیچ گونه قطعی گاز نداشتیم اما کاهش فشار داشتیم که این کاهش، هشدار است. اگر در منازل دمای گاز را یک درجه کاهش دهیم بالغ بر ۲۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی می‌شود.

تعطیلی ادارات راهی برای تأمین گاز

اگرچه هفته گذشته گمانه زنی‌هایی برای تعطیلی ادارات و مدارس در برخی از استان‌ها مطرح بود اما روزهای گدشته نه تنها برخی از ادارات استان گلستان به علت کمبود گاز تعطیل شد تا شاید گره گشای ناترازی گاز باشد. اما این تمام ماجرا نیست چرا که در برخی از استان‌های جایگاه‌های سوخت CNG هم تعطیل شده وبرخی از استان‌ها در بخش خانگی افت فشار گاز را تجربه کردند. روز گذشته جواد اوجی وزیر نفت در رابطه با این موضوع گفت: در شمال شرق کشور شاهد افت فشار گاز بودیم؛ این مساله هشداری برای مصرف کنندگان و مشترکان شرکت ملی گاز است.

افت گاز پارس جنوبی از سال ۱۴۰۲

اگر چه وزیر نفت در رابطه با عدم قطعی گاز در بخش خانگی سخن به میان آورده با این وجود نگرانی‌هایی وجود دارد که بخش خانگی گزینه بعدی ناترازی گاز در کشور باشد چرا که به گفته کارشناسان امر مصرف گاز مردم ایران با مردم چین که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد، برابری می‌کند و با وجود چنین شرایطی این احتمال وجود دارد کشور ما به عنوان یکی از عظیم‌ترین ذخایر گازی جهان به وارد کننده گاز تبدیل شود چرا که از سال ۱۴۰۲ تولید گاز در پارس جنوبی با افت مواجه خواهد شد.

گرانی کردن گاز می‌تواند در صرفه جویی مؤثر است؟

گران کردن گاز شاید نخستین گزینه‌ای باشد که برای صرفه جویی به ذهن می‌رسد اما افزایش تعرفه گاز هم موافقان و مخالفانی را به دنبال دارد. موافقان افزایش نرخ گاز بر این باورند که دسترسی آسان به این حامل انرژی منجر به عدم استفاده صحیح از گاز شده است و در صورتی یارانه‌ای انرژی به گاز تعلق نگیرد و با قیمت واقعی ارائه شود می‌تواند در مصرف صحیح تأثیر گذار باشد. اما عده‌ای از کارشناسان این موضوع را رد کرده و معتقدند که باید نگاه‌های زیرساختی و توسعه‌ای در راستا وجود داشته باشد تا هم مردم بتوانند از آن بهره مند شوند و هم امکان صادرات گاز فراهم شود که گام اول فرهنگ سازی و پس از آن تصمیمات جدی دولت در مسائل مرتبط با گاز از جمله ساختمان سازی و صنایع است.

با صرفه جویی ۱۰ درصدی نا ترازی گاز حل می‌شود

چندی پیش هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در رابطه با مصرف بی رویه گاز گفته بود: ما به یک منبع بی‌نهایت گاز متصل نیستیم و این ذهنیت باید در مردم اصلاح شود، اگر بتوانیم حداقل ۱۰ درصد از مصرف گاز صرفه‌جویی کنیم تقریباً همه مشکلات ناترازی گاز کشور حل می‌شود. اگر یکی دو درجه دمای خانگی را کمتر تنظیم کنیم و در محدوده دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه قرار دهیم، معادل تولید دو فاز عسلویه، گاز آزاد شده و مشکل کسری گاز کشور مرتفع می‌شود، بدین ترتیب گاز بیشتری نیز به صنایع می‌رسد و تولید ثروت صورت می‌گیرد. اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و کارشناسان امر معتقدند که نه تنها مردم در صرفه‌جویی گاز کوشا باشند بلکه کشور ما از لحاظ زیر ساختی هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

راهکارهای آسان برای عبور از بحران گاز

با راه کارهایی ساده می‌توان در مصرف گاز صرفه جویی کرد به عنوان مثال دو جداره و عایق کردن درها و پنجره‌ها، بررسی وضعیت سلامت دودکش‌ها و برطرف کردن معایب، استفاده از پرده‌های ضخیم، رعایت دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد، استفاده از لباس‌های گرم و مناسب در منزل، بستن کانال‌های کولر با پوشش‌های ضخیم و مناسب، بررسی وضعیت سلامت موتورخانه‌ها و انجام تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای، انتخاب سیستم گرمایشی با مصرف بهینه، استفاده از سیستم ترموستاتیک جهت تنظیم هوشمندانه دمای خانه و…. از جمله راهکارهای کاهش هدر رفت انرژی است که برخی در کوتاه مدت و برخی در بلند مدت امکان پذیر است و می‌تواند تأثیر به سزایی در کاهش مصرف گاز داشته باشد.

بیم و امیدهای جلوگیری از قطعی گاز

 به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نیازمند تدبیر جدی از سوی دولت و همکاری مردم هستیم تا زمستان سرد را پشت سر گذاشته و برنامه‌های جدی از شیوه‌های نوین گرمایشی در ساختمان‌های دولتی و مسکونی، دوجداره کردن پنجره‌ها، عایق سازی دیوارها تا فرهنگ سازی صورت بگیرد. چرا که طی یک هفته مصرف گاز از ۶۰۰ میلیون متر مکعب به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسید، در صورتی که مصرف بخش خانگی باید ۵۶۰ میلیون متر مکعب باشد و این مساله به معنای ناترازی گاز و مرز هشدار در کشور است. با نگاهی به این موضوع و همچنین پیش بینی‌های افت فشار گاز در پارس جنوبی واردات گاز نباید امری دور از ذهن برای یکی از دارندگان ذخایر عظیم گازی در جهان باشد.

منبع: مهر