هشدار محققان درباره خطر خشک شدن دریاچه نمک بزرگ آمریکا
هشدار محققان درباره خطر خشک شدن دریاچه نمک بزرگ آمریکا
محققان هشدار داده اند دریاچه نمک یوتا در آمریکا که به دریاچه نمک بزرگ مشهور است، بیش از نیمی از مساحت و تقریباً سه چهارم آب خود را از دست داده و با خطر بی‌سابقه خشک شدن مواجه است.

به گزارش«نبض انرژی»بر اساس گزارش ها، تیمی از محققان آمریکایی اعلام کرده اند درصورتی که اقدامات فوری برای تغییر وضعیت کنونی انجام نشود، دریاچه نمک بزرگ ایالت یوتای آمریکا ممکن است کاملا خشک شود.

محققان دانشگاههای بریگام یانگ، آلبرتا، یوتا و غیره در گزارش خود اعلام کرده اند که استفاده بیش از حد از آب باعث شده است تا دریاچه نمک بزرگ با “خطر بی سابقه ای” مواجه شود و 73 درصد از آب و 60 درصد از سطح خود را از دست بدهد.

در این گزارش آمده است: استفاده بی رویه از آب باعث خشک شدن زیستگاه، گرد و خاک سمی و گسترش نمک به سایر مناطق حساس این دریاچه می شود. افت آب دریاچه از سال 2020 سرعت گرفته و میانگین کسری سالانه آن حدود ۱۴۸ میلیون متر مکعب در سال است. اگر این روند ادامه یابد، دریاچه تا ۵ سال آینده خشک خواهد شد.

محققان خواهان صرفه جویی در استفاده از آب شده و اعلام کردند که این روش تنها راه برای نجات دریاچه نمک بزرگ آمریکا در این مرحله است.

آنها همچنین هشدار دادند که عواقب نابودی این دریاچه فاجعه‌بار خواهد بود زیرا نمونه‌ها از سراسر جهان نشان می‌دهد که از دست دادن دریاچه نمک چرخه‌ای طولانی‌ مدت از مشکلات زیست ‌محیطی، بهداشتی و اقتصادی را ایجاد می‌کند.

منبع: ایرنا